Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Niebo w płomieniach - Blog Jarosława Makowskiego Niebo w płomieniach - Blog Jarosława Makowskiego Niebo w płomieniach - Blog Jarosława Makowskiego

14.12.2016
środa

Aleppo: zbędne cierpienie

14 grudnia 2016, środa,

Nieludzkość jest w ludzkiej mocy.

1.

Nie można. Nie da się. Nie da się, bez poruszenia, bez łez, oglądać zdjęć z Aleppo. I gdy widzisz przepełnionych cierpieniem, pogrążonych w bólu niewinnych ludzi, zadajesz sobie tylko jedno pytanie: po co to cierpienie?main_900Jedyna sensowna odpowiedź, jaka się narzuca, brzmi: po NIC! Patrzysz i myślisz: cierpienie tych dzieci, kobiet, starców jest zbędne! Mogłoby go nie być.

Jednak okrucieństwo dzisiejszego świata na tym polega, że – kiedy idzie o cierpienie, jakie człowiek jest w możności czynić drugiemu człowiekowi, i to po NIC – to musimy być gotowi na to, by wyobrazić sobie rzeczy niewyobrażalne. Nieludzkość jest w ludzkiej mocy.

2.

I jest jeszcze coś: człowiek widz nie chce postawić się w miejscu człowieka cierpiącego, nie chce wejść myślą w jego przeżycia. Przyglądamy się więc temu zbędnemu cierpieniu, siedząc wygodnie przed komputerem, z rosnącą obojętnością. Tyle że jak uczył nas Abraham J. Heschel, w wolnym społeczeństwie tylko niektórzy są winni, wszyscy zaś są odpowiedzialni.

Putin i Asad są winni. To jasne. Ale dziś zrównane z ziemią miasto Aleppo nic nie mówi o nich, ale sporo mówi o nas – naszej obojętności, która pomnaża zbędne cierpienie. A przecież, jak uczył nas Adorno, ten, który prorokował, że po Auschwitz nie da się pisać spokojnie wierszy – a więc Adorno mówił, że warunkiem prawdy, wszelkiej prawdy, jest to, by dać się wypowiedzieć cierpiącemu.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 121

Dodaj komentarz »
  1. Tabloidy publikują te przerażające zdjęcia ludzkiego cierpienia dla poruszena ludzkich serc i zwiększenia nakładu.
    A co JA mogę zrobić – aby ten koszmar powstrzymać? Co Pan zrobił?
    Nie powstrzymanie ISIS skutkowałoby dalszym podrzynaniem gardeł i zagładą chrześcian. Kto chwyta za broń, musi się liczyć z konsekwencjami przegranej. Myśmy tego doświadczyli w 1944, w PW – zginęło około 200,000 niewinnych cywili a miasto legło w gruzach.
    Publikowanie tych zdjęć jest nie konstruktywne – uodpornia ludzi na ból i cierpienie innych. ISIS musi zostać zniszczone za wszelką cenę. Kto spowodował ten bałagan na Bliskim Wschodzie, wszyscy wiemy – i to on powinien stanąć przed sądem.

  2. Wstrzasajace sa pozegnania ze swiatem mlodych kobiet i mezczyzn, ktorzy sa pewni smierci z rak wojsk Asada. Jeden mowi, ze chcieli tylko wolnosci i pyta czy bedziemy o nich pamietac. Tymczasem wiekszosc ludzi nic nawet o nich nie wie. Co mozna zrobic? Absolutnie nic. Przerazajace zlo jest wpisane w nature ludzka. Jest nam, europejczykom, dane tylko stawianie oporu przed odradzajacym sie nacjonalizmem.

  3. W chwili, gdy strzepujesz pyłek,
    jesz posiłek, sadzasz tyłek
    na kanapie, łykasz wino –
    ludzie giną.

    W miastach o dziwacznych nazwach
    grad ołowiu, grzmot żelaza:
    nieświadomi, co ich winą,
    ludzie giną.

    Spiewala mocnym glosem Edyta Geppert gdy Milosevic masakrowal Bosniakow.
    Protest song zniknal jak dym z salonowych mediow gdy Clinton wydal rozkaz i amerykanskie bomby zaczely masakrowac Belgrad. „Precyzyjne bombardowania” zamienialy w gruz serbskie szkoly i szpitale podczas gdy w Polscacie puszczano ‚Nocne graffiti’ i ‚Ekstradycje 2’ oraz ekscytowano sie Clintonowymi breweriami z Lewinsky.
    A ideowi ojcowie dzisiejszej michnikowszczyzny opiewali w piesniach rewolucyjny trud Che Guewarry, Agostinho Neto (herszta angolskiej NPLA) czy Fidela Castro po czym czybko znieniali kompozytorow gdy nowe, zwycieskie, komunistyczne rezimy – moskiewskie ekspozytury – zaczely dopuszczac sie okrucienstw o jakich poprzednim rezimom nawet sie nie snilo.
    „Putin i Asad są winni. To jasne.”
    A Obama nie? Niewiniatko, finanujacy ISIS aniolek czyz nie? Dopoki amerykanie nie wsadzili do Syrii swoich lapsk sprawy szly tam kulawo ale ludzie nie gineli. A utrzymujacy caly ten region w stanie bojowej goraczki Izrael, ktoremu bardzo nie podoba sie chroniona przez rusow Syria? Nastepny bez skazy na obliczu waszych salonowych mediow? Zarzuca nam pan tutaj, panie Makowski, obojetnosc, a sam boi sie pan napisac chocby jedno slowo o prawdziwych przyczynach tej wojny bo wydawca moglby sie jeszcze rozsierdzic i nie dostalby pan bozonarodzeniowej premii. Wiec zamiast rozstawiac nas tutaj po katach zastanow sie pan najpierw nad swoja postawa bo skad niby mozesz pan wiedziec ze panskich czytelnikow tyle obchodzi los mieszkancow Aleppo co pana (czyli NIC), a dumny i rozpaczliwy blog powstal na zamowienie salonowego wydawcy, aby zmiekczyc polskie spoleczenstwo i na rozkaz Berlina wpuscic tu kilkaset tysiecy potencjalnych terrorystow?

    Na zakonczenie ostatnia zwrotka protest songu:

    Czas dzielący ludzkie byty
    na zabójców i zabitych
    zmieści cię w rubryce szerszej
    tak, w tej pierwszej.
    Dla zabójców…

    Dla zabojcow. Rowniez takich, ktorzy nawpuszczaja do Polski tych, ktorzy beda nas tu pozniej mordowac i rozjezdzac ciezarowkami.

  4. Reklama
    Polityka_blog_komentarze_rec_mobile
    Polityka_blog_komentarze_rec_desktop
  5. W kontekscie Aleppo ,ale i nie tylko, po prostu w kontekście współczesności i jej uroków polecam pisaną co prawda „na kanwie” innych wydarzeń książkę „Nowoczesność i zagłada.
    Czytana po raz drugi niedawno, wbija momentami w fotel uniwersalizmem swojego przesłania.

    Na marginesie.
    Franciszek spotkał się z Baumanem we wrześniu. Bauman bardzo komplementuje Franciszka

  6. „Rosja. Kraj bandycki, upadły, nie honorujący żadnych umów. Kierowany przez służby działające na wzór mafii. Przepojony zdegenerowanym imperializmem. Mający na koncie mordy i ludobójstwa. Kraj będący zagrożeniem dla regionu, kraj, który potrafi eksportować już tylko jedno – terror i zamęt”

  7. Panie Makowski
    Skąd ten nagły, jak na zawołanie, napływ łzawego współczucia akurat dla Aleppo.
    A co z Mosulem, gdzie ostatnio „pomyłkowo” amerykańskie bomby zabiły 100 cywilów, a tych prawie 1oo zabitych żołnierzy, a tych 60 cywilów w innym mieście, a ten konwój humanitarny? Dla nich Pańskie współczucie nie obowiązuje? Jak to było, że kiedy Rosjanie donieśli o bombardowaniu przez Belgów to była to nieprawda bo nie podali numerów maszyn i nazwisk pilotów?
    A wypuszczone z Mosulu specjalnym korytarzem 5000 IS-manów dziwnym trafem wyposażone w nowiutką broń właśnie odbiło Palmyrę. To nie problem? Nikt ich po drodze nie zbombardował?
    A najbardziej doceniam wywiad Francuza z Zachodniego Aleppo o palonych żywcem i mordowanych: Byłem przy tym korytarzu i nic takiego nie widziałem, tylko w mediach o tym pełno.

  8. Ale to pupil „Polityki” powiedział, że UE powinna patrzeć nie tylko na Alleppo, lecz także na ulice Warszawy.

    W Warszawie jest tak samo, jak i w Alleppo, Europa musi się zająć Warszawą, nie ma czasu na Alleppo…

    Moja odpowiedzialność? Proszę bardzo, od dawna tu piszę, aby do Polski natychmiast przyjąć z Syrii kobiety, dzieci, rannych, starców – 50 000.

    Gdzie ONZ? Czemu nie wysyła żołnierzy-rozjemców jak na Wzgórza Golan. Można wysłać polskie wojsko, nie będę protestować, ale z kim mogłoby walczyć: z Asadem? z ISIS? Z Rosjanami? Z USA? Z Turcją? Z Kurdami? Co się tam dzieje, czy możecie napisać prawdę, co i kto tam pali Syrię?

    Co więcej mogę zrobić? Dodatkowo opodatkować się na pomoc Syryjczykom? Jak najbardziej.

    A poza tym – proszę się zająć, panie Makowski, Warszawą, w Warszawie – jak twierdzi PO, tak samo, jak i w Alleppo…

  9. Aleppo, Aleppo, Aleppo… Tez jestesmy bombardowani wiadomosciami o Aleppo kilka razy dziennie. Wg mediow, swiat byl oaza spokoju az do czasu gdy Assad z Putnem rozpetali pieklo na Ziemi. Wstydzcie sie redaktorzy. To Wy jestescie odpowiedzialni za przekazywanie informacji o wydarzeniach w sposob objektywny i chronologiczny.

    Goraco polecam Panu i czytelnikom obejrzenie filmu dokumentalnnego z roku 2004 zrobionego dla BBC przez Adama Curtisa (trzy czesci) pt: „The Power of Nightmares”. W jezyku angielskim jest na YouTube.

    W wersji polskiej (napisy):”Siła koszmarów: Powstanie polityki strachu”(2004-) miniserial
    The Power of Nightmares: The Rise of the Politics of Fear jest do obejrzenia na cda.pl.

    Film powstal PRZED wybuchem Wiosny Arabskiej ale pokazuje ewolucje wydarzen zapoczatkowanych wczesniej i przez innych, niz nasze pokolenie, ludzi.

  10. Jak poucza Kościół kat – cierpienie służy Większemu Dobru. Aleppo też.
    Wszyscy katolicy się z tym bezdyskusyjnie zgadzają.

    Gospodarz nie wymienił wcześniejszych winnych: prezydentów USA, europejskich państw do niedawna kolonialnych które takie po sobie zostawiły stosunki międzypaństowe z których nikt nie znajduje wyjścia lepszego niż wojny; sąsiednich władców państw Bliskiego Wschodu, tzw. „bojowników” – nie mniej, albo więcej krwawych niż Asad, morderców z tzw. państwa islamskiego, ktore powstało wskutek działalności USA, przywódców religijnych i religie jako takie, wreszcie i Putin, który tam się znalazł wtedy, gdy działalność wyżej wymienionych podniosła konflikt do szaleńczo szokującego poziomu.
    Jak wyminiamy, to wymieniajmy kogo należy.

  11. Vera
    15 grudnia o godz. 11:28 31992

    W Polsce nie obowiązuje ani znajomość rzeczy, ani rozwaga w gadaniu i dziennikarska rzetelność, ale jazda w jednym kierunku. Ofiary są jej wehikułem.

  12. „No tak, sytuacja w Aleppo – symbolu tonącej w chaosie, targanej krwawym konfliktem Syrii – nijak się ma do „terroru”, który panuje dziś w Polsce. Po jednej stronie setki ciał zaściełających ulice i tysiące sierot, których bliscy zginęli w niekończących się nalotach. Po drugiej – złowrogi Jarosław Kaczyński, zabierający emerytury esbekom i przepychanki wokół Trybunału Konstytucyjnego. Mówiąc krótko, jak stwierdził Lewandowski: „kroczący zamach stanu”

  13. Jak to po co cierpienie. Po to, żeby globalny Hegemon mógł utrącić sojusznika konkurencyjnej Rosji i niezależnego Iranu oraz usunąć ostatnie w tamtych stronach państwo otwarcie wrogie Największemu Przyjacielowi ww. Hegemona.

  14. @Tanaka
    Ręce i nogi bolą od opadania. Przecież wiem, że to wołanie na puszczy. Nawet odpowiedzi nie będzie, nie mówiąc o zastanowieniu. Ale nie można tego tak zostawiać. Trzeba zaznaczać, że się na to nie godzimy. Koniecznie. Nawet jeśli już tylko do samego końca.
    A w Polsce nie jest nawet gorzej niż w USA, gdzie rozhisteryzowane „dziennikarki” poruszone losem dzieci w Aleppo nawołują do wywołania w odwecie III wojny światowej. Tutaj tego się jeszcze nie robi.
    No cóż spełniają się obietnice, że prezydent musi przed odejściem jeszcze „coś” zrobić. Skoro okazało się, że włamań do systemu wyborczego dokonywał własny Homeland Security.

  15. ” Tutaj tego się jeszcze nie robi.”
    Nie? Poczytaj niejakiego Szostkiewicza.

  16. Jacek, NH – 15 grudnia o godz. 11:02 31990
    „Stany Zjednoczone Ameryki. Kraj bandycki, upadły, nie honorujący żadnych umów. Kierowany przez służby działające na wzór mafii. Przepojony zdegenerowanym imperializmem. Mający na koncie mordy i ludobójstwa. Kraj będący zagrożeniem dla regionu, kraj, który potrafi eksportować już tylko jedno – terror i zamęt.”

  17. Panie Redaktorze,
    Tak, Aleppo to jest zbędne cierpienie. Gdyby Zachód nie zorganizował, nie uzbroił i nie popierał tzw. demokratycznej opozycji w Syrii, to nigdy by tam nie wybuchła wojna domowa, nigdy nie wkroczyli by tam islamscy ekstremiści spod znaku Al Kaidy i ISIS i tym samym uniknięto by śmierci i kalectwa milionów Syryjczyków i zniszczenia Syrii, w tym bezcennych jej zabytków. A ponieważ wina leży tu w 100% na Zachodzie to pytam się, kiedy poniosą odpowiedzialność za śmierć i kalectwo milionów Syryjczyków i zniszczenie Syrii tacy zachodni politycy jak przede wszystkim Obama, Sarkozy i Cameron?
    Proszę więc nie robić z nas głupków i wmawiać ze winni są tu Assad i Putin, jako że Assad jest legalnym prezydentem Syrii, a Putin przyszedł mu na pomoc w walce ze sponsorowaną przez Zachód zbrojną rebelią i islamskimi fanatykami.

  18. Zeby uczciwie intelektualnie/rzeczowo mowic o PRZYCZYNACH tragedii Aleppo trzeba zaczac od paktu Sykes-Picot. Dodajac powstanie Izraela i roli jaka Lobby odgrywa w amerykanskiej politycze zagranicznej . Nie zapominajac tez o Arabii Saudyjskiej, ktora wspolnie z Izraelem totalnie skorumpowala polityczny Waszyngton.

    Warto tez wiedziec KTO i DLACZEGO podpalil Bliski Wschod. Elementarne detale sa m.in. tu: https://youtu.be/Kc-Xp2DVBjo (Untold History of United States Bush & Obama Age of Terror – Special Documentary)

    It’d.

  19. Syryjczycy sami już nie wiedzą, o co się biją. Rosjanie dolewają oliwy do ognia, a Izrael cieszy się i zaciera ręce.

  20. Żeby spokojnie pisać wiersze, wszystko jedno kiedy, trzeba mieć po temu zdolności, których może Adorno nie miał i tak się usprawiedliwiał.

  21. chaos, zamęt w głowach,emocje – trafnie napisane: ani nie rozumiemy spraw Bli.Wsch., ani wpływu nie mamy ,ani wina nasza… żal mi cierpiących, poległych – tylu zbędnych ludzi, zbędnych, bo przecież jeśli Syria zniknie, cóż się stanie?
    jedyne, co mi przychodzi do głowy, to pilnować sie tu w RzeczyPospolitej, by nas nie skłócono, jak Syryjczyków czy Irakijczyków skłócono, Libijczyków i Egipcjan – pamiętacie „arabską wiosnę”? któremu państwu wyszła na dobrą zmianę? Nie dajmy się tu skłócić, u nas, robić w bydło
    Musimy w globalnym świecie współpracować ze zbrodniarzami, oprawcami Syrii, lecz chociaż opór, warunki stawiajmy – mają nas tak samo w… jak Syryjczyków; głównie może dlatego, ze dali się rozerwać na kawałki polityczne, na partie, poszczuć się dali, jak psy (kto robi zakłądy?). Jedyne, co mi przychodzi do głowy, to byśmy nie dali się rozegrać, poszczuć jedni przeciw drugim, jak Syryjczycy: ktokolwiek mówi dziś o gorszych/lepszych Polakach, ktokolwiek chce dla siebie władzy ponad prawem, chce w Polsce Syrii, Bałkanów, Rwandy. Jesli 20% „siła” chce rozbić, skłócić siłę 80% – nie dajmy im tej szansy! „gorszy sort” jest zawsze wstępem do „zbędny sort”, do strzelania: przegłosowano, że nie ma przeciwwskazań, by Polacy z WOT strzelali do Polaków – już zaczęła się Syria w Polsce, tj. w resztce RzPlitej III

  22. Yagiel
    15 grudnia o godz. 19:57 32009

    O, ten sam identyczny twój wpis już czytałem przed laty, tyle że zamiast „gorszy sort” pisałeś „dorznąć watahę” i „mohery”.

  23. t-b/32010:a może, dla odmiany, napisz coś mądrego? albo choć prawdę…

  24. „Putin i Asad są winni”. Tak , bo jeden jest jedynym który rządzi z woli Syryjczyków a drugi bo jedyny legalny rząd , legalnego państwa syryjskiego, go o pomoc poprosił.

  25. Yagiel – nie oczekuj zbyt wiele od butologa.

  26. Azur – 15 grudnia o godz. 19:20 32007
    Rosjanie pomagają legalnemu prezydentowi Syrii odzyskać władzę nad jej terytorium. Oliwy do ognia dolewa tam zaś Zachód, a szczególnie USA. Rola Izraela też daje nam tu sporo do zastanowienia. 🙁

  27. Niestety Aleppo i Syria okazuje się być hitem blogowych tekstów.
    Szostkiewicz, Makowski, Bendyk, Gierak-Onoszko, może ktoś jeszcze pisze następny.
    Z tekstów przebija oczywiście tonacja smutku, współczucia, żalu.
    Pod tekstami dyskutujący peześcigają się w poszukiwaniu ,winnych..
    A to kto pierwszy zaczał, kto bardziej się zrewanżował, kto bombardował słusznie, a kto beż głębszej refleksji . Komu można dać medal, a dla kogo należy szykować krzesło elektryczne.
    Z wszystkich tekstów , ten Bendyka jest najbardziej mroczny.
    Przytoczę fragment:

    „Ginące przy milczeniu świata Aleppo jest ponurą zapowiedzią czasów, jakie nadchodzą. Gdyby tyle osób, ile wczoraj, 13 grudnia, wyszło protestować przeciwko władzy PiS, stanęło pod hasłem solidarności z mieszkańcami Aleppo efekt demonstracji byłby znacznie potężniejszy. Bo nowej solidarności potrzebuje dziś świat i takiej solidarności też najbardziej boi się obecna władza.

    Niestety, brakuje nam wyobraźni, jaką mieli nasi przodkowie potrafiący lokalne polskie walki łączyć z uniwersalną stawką. Wspomnę tylko mego ulubionego Tadeusza Kościuszkę. Pozbawieni tej wyobraźni, nie dostrzegamy, że uczestniczymy w farsie, gdy tymczasem świat dryfuje w kierunku tragedii.”

    Niby nic dodać nic ująć ,ale dorzucę klika zdań od siebie. Właściwie to nie ja będę tych słów autorem, ale oddają one ducha moich w tej sprawie refleksji.
    Pierwszy fragment dotyczy wspomnianego chyba wczoraj, niemieckiego filozofa Ernsta Blocha –ateisty teologa.
    Stanowi dobry komentarz jego poglądów, ale moim zdaniem stanowi również diagnozę współczesności której tragedia Allepo jest chyba ukoronowaniem :
    Niestety mój Bloch ma problemy z edycją swoich książek w naszej pięknej krainie
    Widocznie ateistów zraża jego teologiczny wdziek
    Teologowie spode łba patrzą na Blocha wolnomyślicielskie predylekcje
    Albo po prostu jedni się oglądają na drugich.

    Zdanie ( będący fragmentem recenzji) to zostało napisane przy okazji wydania tej jedynej, czyli „Śladów”

    „Bloch pokazuje subwersywny potencjał judeochrześcijaństwa jako najstarszego humanizmu, wartego podtrzymania także i teraz, w epoce, kiedy świecko-oświeceniowe źródła humanizmu wysychają, ustępując miejsca myśli radykalnie i agresywnie antyhumanistycznej”

    I teraz już skromny mój wkład, czyli:

    Jeżeli Bloch uznaje, że żródła humanizmu wysychają ustępując ”myśli radykalnie i agresywnie antyhumanistycznej” to następna w kolejce po myśli jest zawsze przebierająca nerwowo w kolejce empiria, praktyka, czyli Aleppo, Srebrenica, Irak, Guantanamo, dziesiątki tysięcy potopionych w podróży do wymarzonej Europy itd. itd.

    Bo przecież myśleć bezużytecznie w czasach optymalizacji efektów działań jest rzeczą co najmniej karygodną.

    Drugi fragment już chyba jutro.

  28. Aaronie,
    Najstarszy znany nam obecnie humanizm pochodzi ze Starożytnej Grecji a nie z Bliskiego Wschodu. Nic więc dziwnego, że mało kto z naukowców i decydentów bierze na serio brednie głoszone przez Ernsta Blocha, który jest przecież filozofem, a nie naukowcem, a więc to, co on twierdzi, nie ma żadnej wartości poznawczej, jako że nie jest weryfikowalne metodą naukową, czyli empiryczną, tak jak cała filozofia, szczególnie zaś idealistyczna.
    Zaś Aleppo, Srebrenica, Irak, Guantanamo, dziesiątki tysięcy potopionych w podróży do wymarzonej Europy czy Australii etc. to są tylko konsekwencje kapitalizmu – ustroju opartego na pogoni za zyskiem dla nielicznych bogaczy, a nie za szczęściem da ogółu ludzkości.

  29. Jacek,NH „Rosja. Kraj bandycki, upadły, nie honorujący żadnych umów. Kierowany przez służby działające na wzór mafii. Przepojony zdegenerowanym imperializmem. Mający na koncie mordy i ludobójstwa. Kraj będący zagrożeniem dla regionu, kraj, który potrafi eksportować już tylko jedno – terror i zamęt”
    Panu Jackowi pomyliło się na wstępie państwo, winno być USA i wszystko się zgadza, co do joty, od czasu Wietnamu…

  30. Na temat nagłej fali rozdzierania szat z powodu tragedii Aleppo: http://mediumpubliczne.pl/2016/12/fog-of-war-aleppo-kurz-bitewny/

  31. blady99 – 16 grudnia o godz. 0:19 32021
    Patrz mój wpis z 15 grudnia o godz. 17:38 32004:
    Jacek, NH – 15 grudnia o godz. 11:02 31990
    „Stany Zjednoczone Ameryki. Kraj bandycki, upadły, nie honorujący żadnych umów. Kierowany przez służby działające na wzór mafii. Przepojony zdegenerowanym imperializmem. Mający na koncie mordy i ludobójstwa. Kraj będący zagrożeniem dla regionu, kraj, który potrafi eksportować już tylko jedno – terror i zamęt.”

  32. Do zastanowienia przed spaniem:
    Świadkowie mówili w 2011, że demonstrantów w Homs, kiedy to się wszystko zaczęło, było dwa rodzaje. Pokojowi miejscowi i szukający awantur niewiadomego pochodzenia. Jakby najemnicy.
    Potem był atak gazowy. Surowce do produkcji pochodziły z Libii. Kto transportował przez Turcję?
    Potem Amerykanie za 500 mln dolców wyszkolili 3000 umiarkowanych islamskich Syryjczyków do prowadzenia wojny. Wtedy jeszcze świat uważał, że to dobrze. Tyle, że wszyscy po wysadzeniu w Syrii uciekli na drugą stronę. Uciekli czy „uciekli”?
    Teraz okazuje się, że za wszelką cenę należy zawrzeć rozejm i pozwolić szlachetnym „rebeliantom” opuścić miasto. Dlaczego wszystkie media, jak na rozkaz, stają w ich obronie? Niemiecki FAZ (konserwa) pokazał wielkie zdjęcie wysiadających z autobusów. Sami brodaci i młodzi. Setki. Ani jednej kobiety i dziecka. Widać, że zorganizowani niczym oddziały specjalne.
    Jeśli ktoś myśli, że takie rozważania sprawiają mi przyjemność, myli się. Resztki świata moich wartości się rozsypują. Bo i mnie 5 lat temu wydawało się, że Asada należy się pozbyć aby dać ludziom wolność. Wstyd mi dzisiaj i smutno.
    P.S. U Szostkiewicza już dawno mam zapis cenzury. Na wszystko.
    P.S2. Właśnie USA rozpoczynają transport 2000 czołgów do wschodniej Europy. A czołgi to broń ofensywna.

    A na koniec bardzo dziękuję Panu Makowskiemu. On jeden jeszcze nie cenzuruje. Doceniam!

  33. Vera
    16 grudnia o godz. 1:47 32024

    ‚(…) A na koniec bardzo dziękuję Panu Makowskiemu. On jeden jeszcze nie cenzuruje. Doceniam!’

    Tak, warto zauwazyc ze J.Makowski to jeden z ostatnich w POLITYCE Mohikaninow Wolnego slowa na ktorego blogu moga jeszcze gadac Wolni Ludzie i Obywatele, Europejczycy znad Wisly.

    Coraz wiecej Autorow POLITYKI kasuje glos opinii publicznej. Majac za zle J.Kurskiemu, ze robi dokladnie to samo (na obstalunek Pana Prezesa) co oni robia.

    Pora umierac albo poprosic o azyl polityczny w Burkina Faso.

  34. ‚Tak, warto zauwazyc ze J.Makowski to jeden z ostatnich w POLITYCE Mohikaninow Wolnego slowa ‚
    To prawda. Cenzura panujaca chocby na blogu Szostkiewicza jest juz ostrzejsza niz niegdys ta z ulicy Mysiej.
    Moze wiec rzuce tutaj komentarz, ktory najprawdopodobnie nie przejdzie na blogu redakcyjnego kolegi.
    Otoz zarowno pan Makowski,jak i Szostkiewicz sa winni kreowania tzw. ‚faktow prasowych’. Aleppo nie zostalo ‚zrownane z ziemia’. Zostalo powaznie zniszczone (wschodnia czesc duzo bardziej niz zachodnia), ale wciaz istnieje. Rebelianci skapitulowali na lagodnych warunkach.Mieszkancy wracaja do miasta. Zakonczenie trwajacych od czterech lat walk frontowych trudno nazwac ‚tragedia’,bez wzgledu nato,z ktora strona konfliktu sie sympatyzuje.

  35. All:
    Kolęda dla tęczowego Boga: https://youtu.be/ZTq5U_AtwCk

  36. zly
    16 grudnia o godz. 3:12 32026

    ‚Fakty prasowe’ nt Bliskiego Wschodu kreuja przede wszystkim madia amerykanskiego (zachodniego) mainstream’u.

    A pozniej reszta dziennikarzy Zachodu je przepisuje. A tam nie ma faktow, ino (glownie antyputinowska) propaganda majaca przykryc zenujaca prawde, ze to USA G.W.Bush’a/Zachod podpalily Bliski Wschod.

    I to USA/Zachod odpowiadaja za tragedie Aleppo (Polska tez brala udzial w irackiej awanturze G.W.Bush’a).

    Kropka.

  37. @jakowalski
    Abu Nidalowi Brezniew tez przyszedl ‚na pomoc’.
    ‚Bratniej pomocy’ ‚legalnej wladzy’ Zwiazek Radziecki udzielil Wegrom w 1956 (centrum Budapesztu, po ruskim bombardzowaniu, wygladalo jak Aleppo dzisiaj), Czechom i Slowakom w 1968 i – jak sam twiedrzisz – udzielilby jej rowniez nam, gdyby nie nasz zbawca, pewien general a juz niedlugo nareszcie zwykly szeregowy, tak jak przez cale zycie byl zwyklym zdrajca.
    Jak zwykle widzisz tutaj tylko jedna strone konfliktu czyli USA a zamykasz oczy na drugiego agresora.
    A prosta prawda jest taka, ze Syria, obok Ukrainy, stanowi dzis pole zmagan swiatowych poteg militarnych. Tak jak kiedys Angola, Chile czy Wietnam. Jestes dla mnie, Janie, postacia tragiczna, rozdarta miedzy dwoma systemami ideowymi. Rozdarta pionowo. Bo Twoja glowa wyraznie wspomaga tutaj Rosje, jaka by ona nie byla (chocby stalinowska) a Twoje o wiele rozsadniejsze nogi wybieraja jednak te kraje, gdzie i glowie jest cieplej.
    Do uslyszenia.

    P.S. Jezeli Bloch ‚jest filozofem, a nie naukowcem’ to filozofia nie jest nauka. Jak na kagana masz zaskakujaco malo wiedzy, zwlaszcza o tej czesci nauki, ktora reprezentowal Bloch. Slyszales o funkcjach Blocha? Sprawdz sobie, dziecko, na wiki. Poczytaj tez troche o hamiltonianach i rownaniu Schroedingera. W trudniejszych kwestiach mozesz konsultowac sie ze mna.

  38. Makowski nie cenzuruje …i nie banuje.
    Jak na przykład piewca wolnej myśli, za rączą zgodą swoich zuchów, czyli Redaktor Kowalczyk Jacek.

    I tak przy okazji ma prośbę do Redaktora Makowskiego, oby nie wyeliminował z dyskusji przypadkiem niejakiego Tanaki, mojego serdecznego wroga i zarazem głównego prelegenta powiatowych sympozjów światopoglądowych na ateistycznym blogu.

    Po prostu lubię czasami się pośmiać,a Tanaka ma w kierunku rozbawiania szczególną predylekcję.

  39. dodajmy do tego rozpaczliwy apel wystosowany przez o. Grzegorza Kramera do naszych wladz panstwowych. Bo jezeli my jako jednostki jestesmy slabi i mali i jedynie w grupie mozemy tworzyc sile to zebranie takiej grupy wydaje sie byc nierealne w dzisiejszych czasach i nie tylko w reality pod tytulem Polska gdzie problem goni problem, kazdy poranek zaczyna sie od fb i sprawdzania co tej nocy uchwalono przeciw ludziom. Tak jest w kazdym miejscu na ziemi, choc z drugiiej strony tak niewiele trzeba zeby byc dobrym. Padre napisal, cytuje :
    W Aleppo są ludzie, którcyh trzeba natychmiast ewakuować. To są dzieci, kobiety, starcy, mężczyźni. Jedną z bardzo realnych pomocy są korytarze humanitarnych. Nasz Episkopat przygotował co trzeba, potrzebna jest zgoda naszych władz. Póki co jest bezczelne: NIE!
    Ci sami rządzacy i Sejm uchwalają rok 2017 – Rokiem Matki Bożej Częstochowskiej. W Częstochowie bardzo często czyta się Ewangelię o Kanie Galilejskiej, gdzie padają słowa: „zróbcie wszystko, cokolwiek Wam powie”. Jezus wyraźnie mówi: „wszystko, co uczyniliście jednemu z tych najmniejszych – Mnieście uczynili”.
    Drodzy Andrzej Duda i Beata Szydło – proszę Was nie bądźcie jako rządzący hipokrytami i otwórzcie te korytarze. To jest sprawa życia i śmierci. A w obliczu takiej deklaracji to sprawa również honoru.
    Nie naleze do koscielnych ale przedstawiciele polskiego rzadu tak. Ja nie zabilam w sobie wrazliwosci. Ale sama wrazliwoscia nie naprawie swiata. Ona jedynie nie pozwala spac.

  40. @Yagiel
    Obiecany tytuł książki o której wspominałem kilka dni temu.

    „Rok1920. Wojna polsko-radziecka we wspomnieniach i innych dokumentach”
    Wydana przez PIW w 1990 roku
    Połowa książki ti wspomnienia, a połowa to dokumenty. I dotyczy również roku 1919 ,bo wtedy się to wszystko poczęło
    Ich różnorodność (dokumentów) to szczególny atut książki ( dokładnie 530 stroniczek)
    Bo wśród dokumentów się znajdują:
    Protokoły posiedzeń rzadu
    Stenograny wystąpień sejmowych
    Interpelacje poselskie
    Wystapienia na Konferencji pokojowej w Wersalu ( nie tylko strony polskiej)
    Raporty policji o nastrojach ludu
    Artykuły prasowe
    Komunikaty oddziałów frontowych
    Odezwa Piłsudskiego do mieszkańców Kijowa po której rozległa się …przeraźliwa cisza
    Raporty z terenów Wołynia, Polesia o nastrojach tamtejszej społeczności
    I wiele innych.
    I jest również list gen. Weyganda do marszałka Focha pisany w gorące lipcowe i sierpniowe dni roku 1920, kiedy wojska Tuchaczewskiego zblizały się do Warszawy pisany w sumie kilkanaście dni w pociągu do Warszawy i w Warszawie.
    I tylko jedno zdanie ( pierwsze) z tego listu:

    a) 23 lipca 1920
    Sytuacja w Polsce
    „Piłsudski jest głównym sprawcą ciężkiej sytuacji w jakiej znajduje się jego kraj, ale jego osobista pozycja jest dość mocna”.

    A samą książkę „udostępniła” mi w ramach wyprzedaży w cenie 1 złotego jedna z powiatowych bibliotek położona gdzieś hen, aleko na wschodniej rubieży naszego pięknego kraju.

  41. @jakowalski
    1. A jezeli ci straznicy sami umieraja od tych samych chorob, bo lekarstw nie ma nie tylko dla jencow ale i dla pilnujacych?
    Koalicje antyhitlerowska probowano przed wojna zmontowac 3 razy. 2 razy na wniosek Pilsudskiego (sprzeciwili sie Francuzi) i raz na wniosek Paryza – tym razem sprzeciwil sie Pilsudski, bo Francuzi chcieli do tej koalicji wmontowac ZSRS i przepuscic przez Polske ruskie wojska. Doszlo wiec wczesniej do francusko – ruskiego porozumienia. To tak a’propos „Zarówno traktat w Rapallo jak i pózniejszy Ribbentrop-Molotow byly spowodowane tym, ze na Zachodzie tylko Niemcy chcialy rozmawiac z Rosja Radziecka/ZSRR.”.
    No a „Poza tym, to kiedy Hitler doszedl do wladzy w Niemczech, to zaprzestal on wspólpracy z ZSRR.” Jest logicznym lamancem, po ktorym rozpoznalbym Cie, Janie, na koncu swiata. No bo wynika z nigo, ze przed dojsciem do wladzy Hitler z ZSRS wspolpracowal. Brawo, brawo, tylko tak dalej a wyjdzie na to ze ojcem Hitlera byl Lenin a jego matka Krupska.
    Wiec gdyby Pilsudski nie poszedl odebrac Wilna to po wojnie Lwow i Kijow bylyby nasze tak? No ale przeciez polska powojenna wladza (bolszewicka z PKWN na czele) odciela sie od przedwojennej, burzuazyjnej i sanacyjnej polityki, zadeklarowala wiernopoddanczosc Moskwie i rekami jej siepaczy zaczela skrupulatnie wykonywac jej dyrektywy czyz nie? Glosila wiec taki swiatopoglad jak Ty, Janie. Dlaczego wiec wspanialomyslny Wielki Brat tak sie uparl aby przesunac nasza wschodnia granice na linie Curzona?

    2. „Korespondencja tych dwóch agentów CIA zostala zas ocenzurowana poprzez wykreslenie z niej wszelakich wzmianek o finansowaniu zarówno RWE jak tez i paryskiej „Kultury” przez CIA.” – otoz nieprawda, bo o tym akurat obaj autorzy listow pisza otwarcie i nikt tego z podanej wczesniej ksiazki nie wyrzucil. Cenzura dotyczyla calkiem innych zagadnien: najogolniej pogladow i srodowiskowego pochodzenia tzw. lewicy laickiej. Jezioranski wspomina czasem, ze podrzucal Giedroyciowi nie tylko tematy ale i autorow oraz gotowe teksty, ktore byly wczesniej copyrighted czyli za ich publikacje trzeba bylo placic. Giedroyc czasem nie mogl placic bo najzwyczajniej nie mial funduszy, jednak oplaty pokrywane byly z funduszu RWE/CIA. Technicznie wiec biorac istotnie pochodzily z tego samego zrodla.
    „Bledem wladz PRL-u bylo zas tolerowanie tego przemytu owej „Kultury””. Janie, dwa machniecia palcem na googlu i juz znajdziesz jakie kary grozily za przemyt Kultury i jakie wyroki zapadaly. Indeks ksiag zakazanych w latach PRL’u bil swoja wielkoscia wszelkie inkwizyckie, sredniowieczne rekordy.

    3. Odpisze tak: gdyby chociaz 10% krasnoarmiejcow zbuntowalo sie przeciwko Stalinowi, to moze do drugiej wojny wogole by nie doszlo. Szwecja, Finlandia, Belgia, Holandia, Norwegia, Dania czy Niemcy to kraje z przewaga religii protestanckich, nie uznajace wladzy Papieza. Rumunia i Bulgaria to ortodoksi – rowniez nie papisci.
    „(…) byl moralnym autorytetem (…)”. Uwazasz wiec, ze jako moralny autorytet powinien nawolywac do buntu przeciwko legalnej wladzy? Dziwne, bo inna legalna – a kto wie czy nie bardziej bandycka – wladza (Syria, Asad) zasluguje, Twoim zdaniem, na wsparcie. Poza tym w co drugim poscie sugerujesz, ze Koscol Katolicki to szajka wtracajaca sie do polityki. Janie, schemat Twojego rozumowania staje sie jasny jak slonce, gdy zalozy sie rusofilstwo i komunofilstwo.

    4. „Korzenie Europy leza zas w kulturze Starozytnej Grecji, tej samej, która chrzescijanstwo od poczatku zwalczalo (np. poprzez spalenie biblioteki aleksandryjskiej)”
    Wow. Janie, wiec Aleksandria lezy w Grecji czy jak? I biblioteke aleksandryjska spalil nie Juliusz Cezar ani kalif Omar lecz ‘chrzescijanstwo’?
    Rormawialem kiedys z pewnym amerykanskim Murzynem, ktory postudiowal troche historie Europy i autorytarnie twierdzil, ze holocaustu Zydow w Polsce dokonali Niemcy i Polacy wraz ze Szwedami a rzecz miala miejsce w XVII wieku.
    A wiec zamkniecie przez Watykan Radia Maryja grozi schizma? Czyli ze co? RM jest bardziej fundamentalne i ortodoksyjne niz Watykan ewentualnie glosi inne dogmaty, ktore Watykan zmuszony jest tolerowac czy jak? O nauke prosze.
    Fundamentalna przyczyna krwawych walk na balkanach nie miala nic wspolnego z religia. Gdy dwie pierwsze jugoslowianskie republiki oglosily niepodleglosc (Slowenia i Chorwacja) to jako pierwszy kraj na swiecie, klepnely to Niemcy. Belgrad zareagowal zbrojna interwencja a wtedy Niemcy dostarczyly Slowencom i Chorwatom bron. Taka bratnia pomoc. A udzielona zostala w odpowiedzi na powolanie tzw. Inicjatywy Czterostronnej (Quadragonale) przez Austrie, Jugoslawie, Wegry i Wlochy. „Wedlug Wloch, bedacych inicjatorem wspólpracy, ISE miala wypelnic luke powstajaca po rozpadzie bloku wschodniego, zapobiec ewentualnej hegemonii Niemiec w Europie Srodkowej…” I o to poszlo. O hegemonie Niemiec. Niemcy rozsadzily najslabszy punkt wzniecajac na balkanach tendencje niepodleglosciowe. Roznorodnosc religijna tamtego rejonu ulatwila im tylko sprawe ktora zakonczyla sie rozbiorem Srebii i powstaniem Kosowa. Religie wykorzystano, ale przyczyny ostatniej wojny na balkanach z religia nie maja nic wspolnego.
    Dzisiaj, gdy nieformalne przywodztwo Niemiec w UE zachwialo sie (na skutek, nazwijmy to, pewnej lekkomyslnosci Angeli Merkel i nawpuszczaniu do Niemiec poltora miliona potencjalnych terrorystow) probuje sie ta inicjatywe odtworzyc w postaci grupy Wyszehradzkiej. Zobaczymy z jakim skutkiem.
    A religijne przyczyn II wojny? Moze i sama druga wojna byla wojna religina a pakt Ribbentrop Molotow podpisali dwaj duchowni? Janie, duzo sie od Ciebie ucze.

  42. Yagiel
    15 grudnia o godz. 21:07 32011

    I ty chcesz, abym ja dla odmiany? Ty, który w kółko to samo…

  43. jakowalski
    15 grudnia o godz. 21:42 32013

    Ty skromnie zaniżasz swe możliwości, ja jednak ciągle liczę na to, że stać cię na więcej.

  44. jakowalski
    15 grudnia o godz. 22:25 32017

    Jest taki kraj, który zrealizował ideę szczęścia dla wszystkich, to Korea Płn.

  45. Wczoraj odwiedziłem placówkę znaną na cały chrześcijański świat , czyli skromny aż do bólu Katolicki Uniwersytet Lubelski.
    Zdaje sobie sprawę, że u wielu osób ta placówka naukowa i samo jej miano może wywołać mieszane uczucia, ale ja akurat aż takich objawów i stosownych do tego przeciwwskazań nie miewam.
    Zresztą mieszane uczucia to stonowane określenie, bo gdyby „number one” ateistycznej socjety Sam Tanaka w trakcie majaków sennych miał być obecny na wykładach w katolickiej Alma Mater, , czy nie przymierzając w akademickiej kaplicy jako kilkunastoletnie pacholę służyć do mszy, to już z samego rana pomieszczenie w którym miałoby miejsce takie zdarzenie (czyli sen)poddane byłoby intensywnemu odkażaniu. Zresztą powiedzieć odkażanie to właściwie nie powiedzieć nic.. To byłoby raczej odkażanie po odkażaniu i jeszcze płukanie w dwóch wodach po odkażaniu.
    A ja byłem , odwiedziłem i wydałem 27 złotych.
    W tym miejscu wyjaśnie, że nie była to ofiara na potrzeby KUL-u w tej własnie wielkości, ani wizyta w akademickiej jadłodajni.
    Byłem w uniwersyteckiej bibliotece, gdzie odbywała się giełda ksiażek wycofywanych z bibliotecznych zasobów… zasobów ładnie zabrzmiało, i niejednoznacznie
    Cena książek niewygórowana od 1 złotego do złotych 10-ciu, nawet 20-tu.
    Ja za 7 zakupionych egzemplarzy wydałem wspomniane 27 złotych, czyli wychodzi 3,83272288 zł za sztukę.

    O szczegółach zakupów za chwil niewiele z pewnością coś napomknę.

  46. kenzo_bojownik
    16 grudnia o godz. 8:48 32031

    Piszesz: „(…) kazdy poranek zaczyna sie od fb i sprawdzania co tej nocy uchwalono przeciw ludziom.”

    O, te same twoje słowa czytałem, gdy rządziła PO i gdy zwłaszcza buchnęła forsę z OFE i kobietom podniosła wiek emerytalny aż o siedem lat, złamała Konstytucję, wybierając na zapas sędziów TK, tyle że zamiast „co tej nocy” pisałeś „co tego dnia”…

  47. ”centrum Budapesztu, po ruskim bombardowaniu, wygladalo jak Aleppo dzisiaj”
    Nieprawda. W Budapeszcie mieszkałem od 1958 (od 6. roku życia) do 1971 (moment przyjazdu do Polski) , przy ulicy Bathory, gdy się wychyliło z balkonu widać było róg parlamentu (1 przecznica). Pamiętam bo widziałem na własne oczy odbudowę np. mostów zniszczonych pod koniec II WS ( i rozbiórkę tymczasowego mostu w 1960) odbudowę zamku królewskiego zniszczonego podczas bombardowań alianckich (też II WS) , ale nie przypominam sobie większych zniszczeń w wyniku walk w 1956 w centrum. Było kilka totalnie zniszczonych budynków na obrzeżach centrum, tam gdzie powstańcy stawiali opór w większej grupie (np. Korvin koz i pobliskie koszary im. Kiliana )

  48. kenzo_bojownik
    16 grudnia o godz. 8:48

    A propos mało chwalebnej postawy partii rządzącej.
    Ja tych ich decyzji nie pochwalam, co więcej nie zgadzam się z nimi, ale ja jednak je rozumiem.
    Wiem mniej więcej co dzieje się w Aleppo i w całej Syrii. Wiem, że dzieją się tam rzeczy straszne i wiem , że tym ludziom należy natychmiast pomóc.
    Ale to ja wiem. Ja, Aaron Spręzyner.
    Ale wiem, że takich jak ja w skali kraju jest garstka, może dwie.
    Większość faszerowana przez 24 godziny przez media, media ”klasyczne”, media społecznościowe, robi wszystko, aby nie przedstawić istoty problemu, nie pokazać jego złożoności, nie ukazać prawdy. Ciągła sieczka nieweryfikowalnych doniesień, sprawozdań, zdjęć, fabuł , ale i również i konfabulacji, półprawd powoduje, że tak właściwie nie ma w tych wszystkich zdarzeniach prawdy materialnej, jest tylko prawda mediów.
    I gdyby to była prawda Redaktora Makowskiego, Szostkiewicza,
    Bendyka, i innych, jednak poważnych przedstawicieli świata dziennikarskiego, to myślę, że łatwej ( nie znaczy, że na pewno) byłoby podjąć rządzącym jakieś sensowne, licujące z mianem chrześcijanina – czy po prostu wrażliwego człowieka – decyzje.
    Ale rządzący zdają sobie sprawę, że nad mediami ( mediami globalnymi) w szczególności nie mają władzy i robią to co robią, czyli nie robią nic.
    Bo jeżeli pomogą tym którzy dzisiaj są zabijani, poniżani wiedzą, że już za kilka dni tygodni, miesięcy Ci dzisiaj żyjący w koszmarnych warunkach i błagający o pomoc mogą być pokazywani przez te same media jako sprawcy jeszcze większych kataklizmów, jeszcze większych nieszczęść.
    Bo dla mediów nie liczy się jakiś świat wartości, świat humanitaryzmu, świat mediów to ciągła pogoń ,za nowymi ofiarami, ale też pogoń za kolejnymi sprawcami tych mordów…itd., itd.

    A za 3 lata w poczuciu obywatelskiej odpowiedzialności będziemy poddani weryfikacji społecznej i ciężko będzie wytłumaczyć że na przykład pomogliśmy nie tym co trzeba.

    W pewnym uproszczeniu, ale jednak.
    I na miejscu obecnie rządzącej partii, albo innej organizacji pożytku publicznego , może się znaleźć każda inna partia, czy stowarzyszenie. Nawet Koło Gospodyń Wiejskich.

  49. No i niestety, mieszkańcy Aleppo gdyby zostali przyjęci przez rząd polski nie mogliby brać udział w następnych wyborach samorządowych, parlamentarnych, czy też prezydenckich
    Ale to również nie jest wina obecnie rządzących, ale demokratycznych procedur zawartych w obowiązującej konstytucji.

    Jak to kiedyś mówiono:

    Każdy głos na wagę złota.

  50. Śmiechu warte: „Polityka.pl dołącza do protestu dziennikarzy przeciw ograniczeniom dla mediów w Sejmie”.

    Gdy za władzy PO wyrzucano i aresztowano dziennikarzy z budynku PKW, prosiłem w Polityce.pl”, aby się za nimi ująć. Wtedy właśnie pan Szostkiewicz dał mi bana, bo racją stanu dziennikarzy „Polityki” było popieranie władzy przeciw dziennikarzom.

    Wtedy odpisałem, że w proteście nigdy nie przeczytam ani jednego słowa napisanego przez p. Szostkiewicza, a gdy ujrzę p. Szostkiewicza w telewizji, wtedy natychmiast przełączę na inny kanał. Słowa dotrzymałem.

  51. @mr. off

    ‚Fakty prasowe’ nt Bliskiego Wschodu kreuja przede wszystkim madia amerykanskiego (zachodniego) mainstream’u.’

    Jesli polscy dziennikarze bezmyslnie je powtarzaja,to owszem,oni takze sa odpowiedzialni za szerzenie dezinformacji i klamstw.Tym bardziej,ze ich autentycznosc mozna zweryfikowac bardzo latwo.Al-Jazeera, BBC, ciagle uaktualniana strona o Aleppo w anglojezycznej Wikipedii, ba nawet proste Google Maps- wszystkie przecza slowom o ‚zrownywaniu miasta z ziemia’.

  52. Aaronie, dziękuję za tytuł i lokalizację. Przyjdzie się przejechać po gminach… Ale mam też nieco wiadomości z książki (nie mam pod reką) byłego z RWE, który potem osiadł w Szwecji i zajmuje się naszymi dziejami w XXw.

  53. @Aaron: (co do wojny polsko-bolszew. to ciekawie też, jak myślę, pisywał Adam Busse w mies. SZTURM, może nadal pisze)
    1. „fakty prasowe” są rzadko dziennikarskie, znacznie częściej podrzucane przez służby, zatem wolę okr. „fakty inspirowane” – czy można wierzyć w jakiekolwiek fakty (bez przymiotn.) w zw. z Aleppo albo wojną z ISIS? ja nie mam takich faktów ani szans na nie, więc…
    2. AS deklaruje, że jest z garstki tych, którzy wiedzą, CO NAPRAWDĘ dzieje się w i wokół Aleppo/Syrii/Blis. Wschodu – wiedząc to, możesz coś realnego zrobić? coś mądrego, cokolwiek mającego wpływ na sprawy tam?
    3. nasze tu emocjonalne komentowanie i skakanie sobie – słowne i emocjonalne – do gardeł, jaki ma sens? jaki ma wpływ na sytuację w…
    4. ci, którzy coś wiedzą NAPRAWDĘ, to pewnie służby specjalne ministerstw siłowo-inspirujących; nie sądzę, by obecne władze RzP III mogły cokolwiek, by władze RzP III mogły cokolwiek poza rozsądnym niewchodzeniem w Aleppo, itd.
    5. pytanie więc: po co nam ten temat? 99,9% z nas zna tylko „fakty inspirowane”, pozostałe 0,o1% nic nie może zrobić? podobnie jak państwa Eur. Środk… Żal mi tych ludzi w/wokół Aleppo/Syrii, modle się troszkę (najchętniej po aramejsku)… I pamiętam, jak zaczyna się kryminał Aga. Christie „Morderstwo w Orient-Expresie”: Była piąta rano zimowego poranka w Syrii.” A może nie pamiętam?

  54. Można posłuchać audiobook’a w czyt. Stenki – chociaż kilku pierwszych zdań… Wystarczy, by ochłonąć.

  55. @Yagiel Bóg zapłać za dobre słowo.

    A pokłosie mojej wizyty KUL-u w czasie trwania Giełdy ( wyprzedaży zbędnych książek) przedstawia się w sposób następujący:
    1) Coetzee ” Życie i czasy Michaela K” – Historia o potrzebie wolności, godności i respektowania podstawowych praw w zepsutym świecie (fragment z okładki)
    2) M. Zdziechowski „Wybór pism” – Dobry znajomy Miłosza i jego guru. Po Oscarze Miłoszu oczywiście. Na jego wykładu na Uniwersytecie Stefana Batorego przychodziło ponoć pół Wilna. 76% widowni stanowili oczywiście chłonni wiedzy, przedstawiciele społeczności żydowskiej.
    3)”Podróżny świata” – rozmowy z Czesławem Miłoszem. Za niedługo coś zacytuję.
    4) „Portret Czapskiego”…pisany przez Wojciecha Karpińskiego.
    5)” Powroty do Litwy” – wracali Miłosz z Venclovą
    6) „Wyznania starego człowieka”. Aleksandra Hertza. Człowiek Giedroycia.Ze spisu treści tytuły rozdziałów ( m.in.) IV W poszukiwaniu dobra V W poszukiwaniu prawdy VI W poszukiwaniu piękna VII w poszukiwaniu sensu życia
    7)J. J. Szczepański -Ultima Thule

    No to sobie poczytamy…to znaczy ja będę czytał.

  56. Herstoryk
    16 grudnia o godz. 0:26 32022

    Nech Pan zwroci uwage na ‚zrodla’ z jakich porzysta polecany przez Pana portal. To Onet, Gazeta Wyborcza (ktore papuguja amarykanskie ‚media’ pracujace dla Wall Street) albo CNN (tez pracujacy dla Wall Street).

    A tam jest tylko i wylacznie polityczna PROPAGANDA ‚grupy trzymajacej wladze w Waszyngtonie’.

    INFORMACJE sa gdzie indziej.

    Sorry.

    Pozdro.

  57. Aaron Sprężyner.
    16 grudnia o godz. 16:29 32050
    Miłej lektury, ale co to ma do tematu tego wątku?

  58. Oczywiście już w autobusie (w moim Ferrari klamka się urwała) rzuciłem pobieżnie na zakup i oczywiście pierwszy na liście był Miłosz. czyli wywiady z nim.
    Tematycznie, czyli tytułami ksiązek, zbiorów poezji uszeregowane rozdziały
    Pierwszy na mojej liście ( nie w książce) był ten poświęcony Ziemi Ulro”.
    Mój nr 1 ,ale i chyba Miłosz uważał ją a najważniejszą. Zwierzał się z tego Giedroyciowi w korespondencji.

    W samej książce sa dwa wywiady o Ziemi, ale to będzie fragment z tego pierwszego.

    Moim zdaniem jest również o Aleppo, chociaż Miłosz zmarł już parę lat temu.

    Ale oddajmy glos Miłoszowi, który sam powie o czym jest jego ‘Ziemia Ulro”:

    „To jest książka o tych którzy za cenę wariactwa szukali wyjścia z sytuacji. To znaczy marzyli o kompletnie nowym torze. Użyłem już tej metafory – wsiada człowiek w Nowym Jorku do metra i orientuje się, że wziął niewłaściwy pociąg. I jedzie gdzieś do Harlemu, przerażony, a nic nie może zmienić. Tak samo ma się sprawa z tym co się działo na przełomie XVIII i XIX wieku – a może wsiedliśmy nie do własciwiego pociągu?
    Może było kilka opcji? Tacy ludzie jak Blake, Sweedenborg, Mickiewicz, Oscar Miłosz, Goethe szukali innego układu możliwości”.

    I teraz już ja.
    Bo zdaniem Miłosza, ale nie tylko, bo cytowałem Blocha, jest jeszcze kilkoro Dostojewski, Simone Weil, Szestow, Brzozowski, Ci wszyscy uznali, że w czasach tak hołubionego dziś Oświecenia, kiedy Bóg poszedł w odstawkę Świat Zachodni dał d…
    Miłosz twierdzi zresztą ,że popełniło błąd również KK ,kiedy wszedł w koleiny modernizacji, za którą właściwie żaden świat wartości nie stał i nie stoi. A ten świat, świat nihilizmu musiał mieć jakąś sensownie wyglądającą alternatywę
    I jeszcze jeden kwestia , bardzo bulwersująca :
    Otóż Miłosz uważał, ze kiedy Sobór Watykanski ( to już XX wiek) zniósł obrządek łaciński , powtórzył największy błąd Kościoła protestanckiego: unarodowienie.
    I moim zdaniem Miłosz ma rację. Bo kto dzisiaj może się przeciwstawić władcom zglobalizowanego świata?
    Tylko uniwersalny i zglobalizowany kontrprojekt jego urządzenia. A jego nie ma…bo dzisiejszy KK z jego krajowymi, lokalnymi emanacjami jest płotką wobec potęgi Panów tego świata.

    Pozostaje właściwie już tylko islam.

  59. Kenzo Bojownik – 16 grudnia o godz. 8:48 32031
    Jaką masz pewność, że w tych tysiącach syryjskich imigrantów nie ma ani jednego zawodowego terrorysty, który przybył do Europy z zamiarem utworzenia tam organizacji terrorystycznej? Przecież tacy zawodowcy są zazwyczaj doskonale zamaskowani, nie mają oni „konta” w kartotekach policyjnych i podają się najczęściej za biznesmenów, jako że w ich przypadku najtrudniej jest stwierdzić źródła ich dochodów i majątku.
    Nie dziwie się więc, że władze Polski nie są tu aż tak lekkomyślne i nieprofesjonalne jak na przykład władze Niemiec, które dla zdobycia paru głosów, narażają bezpieczeństwo milionów i przyszłość nie tylko Niemiec, ale także i całej Europy.

  60. Herstoryk
    16 grudnia o godz. 0:26 32022

    zly
    16 grudnia o godz. 13:55 32046

    Kontent (zawartosc) mediow USA/Zachodu nt. Bliskiego Wschodu kreuje HASBARA. To DLATGO ponad 50% Amerykanow wierzy, ze od ponad 50 lat Izrael jest okupywany przez Palestynczykow.

    Choc kazdy rozgarniety wie, ze to to panstwo apartheidu, Izrael, okupuje Palestyne.

    Odpowiedz na pytanie DLACZEGO jest dosc banalna: to ludzie hasbary kontroluja amerykanskie (zachodnie) media mainstream’u, ktore decyduja o tym, co ‚mysli’ tzw. opinia publiczna USA/Zachodu.

    JAK to sie dzieje, to temat na kilka ksiazek (ktorych nie bedzie nikt chcial opublikowac) czego doswiadczyli m.in. S.Walt i J.Mearshaimer, autorzy „The Israel Lobby and U.S. Foreign Policy”.

    Dla chcacych wiedziec JAK JEST na poczatek 3 hasla do ‚ugryzienia’ via GOOGLE:
    – HASBARA
    – CAMERA
    – MEMRI

    Sukcesow.

  61. takei-butei
    16 grudnia o godz. 11:21 32041
    chyba jednak nie czytal mnie Pan, Kolego albo czytal nieuwaznie.
    Gdyby bylo inaczej wiedzialby Pan ze jestem kobieta.

  62. Takei-butei – 16 grudnia o godz. 11:07 32039
    Korea Północna jest od dawna neo-feudalnym królestwem, a swoją drogą, to jest ona technologicznie znacznie bardziej zaawansowana niż Korea Południowa, o Polsce już, przez zwykłą przyzwoitość. nie wspominając.

  63. Aaron Sprężyner -16 grudnia o godz. 12:38 32043
    1. Dzięki temu, że obecne polskie władze przyjęły właśnie takie, propolskie, patriotyczne stanowisko, to my i nasze dzieci nie zapłacą za politykę, jaką dziś realizuje rząd Niemiec, czy Kanady, sprowadzając do siebie zupełnie im niepotrzebne problemy w postaci ekonomicznych uchodźców z III świata, mimo że same borykają się u siebie z problemami takimi jak bezrobocie czy też brak mieszkań dostępnych dla przeciętnie zarabiających swoich obywateli.
    2. Prewencja jest zaś zawsze ważniejsza niż leczenie, a więc przede wszystkim powinniśmy uświadamiać politykom oraz opinii publicznej, że źródłem problemów III świata, w tym więc też i Syrii, jest zawsze interwencja ze strony I świata, czyli inaczej Zachodu. Przecież obecny konflikt w Syrii jest pochodną kolonizacji tego kraju przez Francję oraz kolonizacji Palestyny przez osoby uważające się za potomków Starożytnych Hebrajczyków. Proszę sobie wyobrazić sytuację, w której Polacy zajmują siłą część Iranu na tej podstawie, że tam najprawdopodobniej była dawno temu kolebka Prasłowian i że pomaga Polakom w tym USA, zbrojąc i utrzymując to nowe polskie państwo na obszarze dawnej Persji – nazwijmy je Lechistanem i że ów Lechistan, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo, destabilizuje sąsiednie państwa takie jak np. Pakistan, aby je osłabić tak, aby nie stanowiły one zagrożenia dla owego Lechistanu.
    3. Tak więc wciąż nierozwiązana pozostaje przyczyna owej fali migracyjnej z Syrii, a rozwiązać ją można przecież tylko kompleksowo, zaczynając od rozwiązania problemu palestyńskiego. Wiem, że to nie jest proste, ale od czego mamy polityków utrzymywanych z naszych podatków i posiadających olbrzymią władzę?
    Szalom!

  64. Archer – 16 grudnia o godz. 8:09 32029
    1. Abu Nidal miał znacznie większe poparcie w narodzie afganistańskim niż obecne, prozachodnie, marionetkowe rządy.
    1a. Co do Węgier czy Czechosłowacji, to jak sobie wyobrażasz przejecie w nich władzy w roku 1956 czy też 1968 przez prozachodnie siły? Przecież to by naruszyło, jakże wówczas kruchą, równowagę sił i doprowadzić mogło do wybuchu III wojny światowej. Przypominam ci też, że Castro, w odróżnieniu od ówczesnych przywódców Węgier czy CSRS, nie był na początku antyamerykański – to dopiero wrogość ze strony USA uczyniła go antyamerykańskim.
    2. GENERAŁ Jaruzelski ocalił Polskę od groźby takowej interwencji. Gdyby podobnie postąpili w swoim czasie rządzący Węgrami czy też CSRS, to by nie doszło tam do radzieckiej interwencji, zachowującej przecież tylko status quo.
    3. Zawsze wybierałem Polskę, a wyjechałem z nie tylko wtedy, kiedy się w niej dało żyć, z powodu epidemii sponsorowanych przez CIA strajków, ale zaraz po tym, kiedy się sytuacja w niej unormowała, to zacząłem do niej przyjeżdżać aż wreszcie osiadłem w niej na stałe.
    4. Oczywiste jest, że filozofia (tak samo jak matematyka) NIE jest nauką, jako że jej (ich) twierdzeń nie da się nijak zweryfikować naukowo, czyli empirycznie, co niedawno temu wytłumaczyłem „profesorowi” Woleńskiemu z Rzeszowa (dawniej z Krakowa), który ostatnio poniżył się do bycia publicystą na łamach obecnej „Polityki”, mocno zdewaluowanej od czasów red. Rakowskiego. Nie interesuje mnie tu zaś co ów M. Bloch robi poza byciem filozofem. Leibniz czy Russell byli wybitnymi filozofami i genialnymi matematykami, ale to nie czyni przecież ani z filozofii, ani też z matematyki – nauki.

  65. kenzo_bojownik
    16 grudnia o godz. 17:31 32056

    No, tak, tak, bycie kobietą całkowicie zmienia treść tego komentarza, do którego się odniosłem..

  66. jakowalski
    16 grudnia o godz. 17:31 32057

    Nie pisałem, czym jest Korea Płn., lecz pisałem, że jest tam szczęśliwość.

  67. Archer – 16 grudnia o godz. 10:15 32036
    1. Strażnicy mają obowiązek przede wszystkim ratować życie i zdrowie powierzonych im ludzi.
    1a. Sam widzisz, że to Piłsudski był winien temu, że nie doszło do utworzenia koalicji antyhitlerowskiej. I co to za skrót „ZSRS”? 😉
    1b. Dobrze wiesz o co mi chodziło – Hitler zerwał traktat z Rapallo, kiedy tylko doszedł on do władzy, mimo iż był ów traktat korzystny dla Niemiec.
    1c. Tak, gdyby Piłsudski nie poszedł odebrać Kijowa Rosji Radzieckiej, to po wojnie Wilno i Lwów byłyby nasze. A wiernopoddańczość, to deklaruje obecna władza, tyle że Berlinowi i Waszyngtonowi a szczególnie zaś Watykanowi.
    1d. Decyzja o tym, aby przesunąć naszą wschodnią granice na linię Curzona była zaś pochodną wyprawy Piłsudskiego na Kijów i zajęcia przez tzw. rząd londyński niemieckiej strony w sprawie Katynia.
    2. O ile dobrze pamiętam, to zarówno Nowak jak i Giedroyc oficjalnie odżegnywali się od wszelakich kontaktów z CIA i głosili, że ich instytucje finansowane są z prywatnej kieszeni przez anonimowych zachodnich sponsorów.
    2a. Poza tym to owszem, w PRL-u groziły kary za dystrybucję paryskiej „Kultury”, ale rzadko były one stosowane. A tymczasem należało wtedy zamknąć za kratkami albo deportować większość polskich tzw. literatów za współpracę z CIA. Ludowi wystarczyły by wtedy zwiększone dostawy mięsa.
    3. Dlaczego żołnierze Armii Czerwonej mieli się buntować przeciwko Stalinowi? Oni wałczyli przecież o wyzwolenie Rosji, Ukrainy i Białorusi spod zachodniej, tu niemieckiej okupacji. Belgia ma zaś dziś 58% katolików rzymskich, Niemcy 29% a Holandia 23%, a podczas wojny te odsetki były przecież znacznie wyższe.
    3a. Moralny autorytet powinien zaś nawoływać do buntu przeciwko władzy, która morduje całe narody, nawet jeśli to byli „tylko” Żydzi albo Cyganie. Assada nie można zaś porównywać do Hitlera, jako że on jest, tak samo obecny prezydent Egiptu czy król Maroka, typowym bliskowschodnim czy też arabskim przywódcą.
    3b. I oczywiste też jest, że kościół katolicki to jest szajka wtrącająca się do polityki i narzucając innym, czyli nie-katolikom swoje średniowieczne poglądy. Tobie zaś zarzucić można klerykalizm oraz ruso- i komuno-fobię. 🙁
    4. Starożytna Aleksandria leżała w obrębie kultury hellenistycznej. Jak wiesz, pracowałem na Cyprze, który formalnie leży przecież w Azji, ale nikt się nie dziwi, że należy on do Unii Europejskiej, jako że nawet tamtejsi Turcy są bardzo zeuropeizowani. Faktem też jest, że Bibliotekę Aleksandryjską spalił jej ówczesny, chrześcijanki biskup.
    4a. Nie moja to wina że my znamy historię Ameryki, a Amerykanie nie znają naszej historii.
    4b. Zamkniecie Radyja Ojca Rydzyka groziło by schizmą. Oczywiste też jest, że to Radyjo jest bardziej fundamentalne i ortodoksyjne niż Watykan. I nie trzeba otwarcie negować dogmatów kościoła rzymskiego aby zostać przez niego ogłoszonym heretykiem. Dobrze to przecież znasz z historii twego kościoła.
    4c. Fundamentalna przyczyna krwawych walk na Bałkanach ma religijne podłoże, ale także oczywiście i klasowe, ale to ostatnie zeszło tu na drugi plan. Słowenia i Chorwacja jako republiki nieprawosławne ogłosiły z inicjatywy Niemiec i przy ich pełnym poparciu zerwanie z prawosławną Serbią, co rozpoczęło krwawe walki w tym regionie, a zaostrzyły się one kiedy do konfliktu wkroczyli bośniaccy muzułmanie, też zresztą mówiący tym samym językiem co Serbowie i Chorwaci.
    Zgoda, to Niemcy z inicjatywy USA rozsadziły najsłabszy punkt wzniecając na Bałkanach tendencje niepodległościowe, ale w oparciu o podziały religijne. Jedyne bowiem co dzieli Serbów od Chorwatów to jest religia. Tak więc przyczyny ostatniej wojny na Bałkanach mają z religią wiele wspólnego. Poza tym, to wytłumacz mi, jak Jugosławia mogła brać odział w rozwaleniu Jugosławii w ramach owej Inicjatywy Czterostronnej?
    4d. Druga wojna światowa też miała swój wymiar religijny – od agresji III Rzeszy na ZSRR była ona przecież często widziana na Zachodzie, a nawet i w Polsce, jako walka kapitalistycznych i chrześcijańskich Niemiec, z krzyżami na ich czołgach i samolotach i „Gott mit uns” na pasach niemieckich żołdaków, z „bezbożnym” bolszewickim („komunistycznym”) ZSRR – stąd też ta entuzjastyczna wręcz współpraca Watykanu z Berlinem.
    Szalom!

  68. Takei-butei – 16 grudnia o godz. 18:22 32061
    Szczęśliwość jest tylko Niebie. Sęk w tym, że go NIE ma… 🙁

  69. Takei-butei – 16 grudnia o godz. 18:22 32061
    Szczęśliwość jest tylko w Niebie. Sęk w tym, że go NIE ma… 🙁

  70. jakowalski
    16 grudnia o godz. 18:43 32064

    W sęku dziura: Korea Płn. jest.

  71. Zastrzegam: w zw. z tematem 🙂 Archer/32036: pyta (w zw. z zasługami Piłs. wobec Ukrainy i Rosji): „Dlaczego wiec wspanialomyslny Wielki Brat tak sie uparl aby przesunac nasza wschodnia granice na linie Curzona?” – Myślę prosto: bo Kreml (to troszkę więcej niż jeden człowiek) myśli do przodu na dziesiątki lat i chciał zasłużyć na wdzięczność ludu rosyjskiego za pozbycie się tych praikliatych rimskich katolikow z Polszy; zwróć uwagę, z jaką wdzięcznością kler polski katolicki przyjął możliwość wyrwania przeklętym Niemcom parafii na Ziemiach Odzyskanych/Podarowanych przez Kreml: wdzięczny był za pchnięcie kilkaset km na Zachód (co zaowocowało listem’65 przebaczamy-przebaczcie; czy podobny list byłby możliwy do prawosławnych?). W oczywistym interesie II RzPlitej było oddzielenie się od Rosji Bolszewickiej państwami siostrzanymi w konfederacji (sojusz militarny na zasadach NATO/muszkieterów); układ podpisany z URL Petlury na koniec 1919r. był +- dobry, tyle że trzeba było go dotrzymać! Niedotrzymanie to „zasługa” KK, którego GŁUPIM celem było i jest jak najdalej na Wschód kosztem prawosławia: katolickie Drang nach Osten! Zwracam uwagę, że były nuncjusz apost. w RzPlitej III jest obecnie nuncjuszem w Rosji i raczej nie po to, by targować się choćby o kawałek zach. Ukrainy dla Polaków-katol.
    Niewiele wiem o Blis.Wsch., lecz na ogół nic nowego pod Słońcem, dlatego proponuję zestawienie: Izrael dziś na Bliskim Wsch. a Zakon Krzyżacki (dla nas) nad dolna Wisłą – widzicie jakieś analogie w sposobach pojawienia się i w celach politycznych ? To taka układanka: jeśli tamten Zakon to ten Izrael, to tamta… ? Zakon trwał ok.300 lat w obcym terenie – policzmy perspektywę dla Izraela…

  72. Aaron de Sprężyner -16 grudnia o godz. 17:11 32053
    Dzięki unarodowieniu kościoła, to peryferyjne położona, uboga wówczas Anglia w ciągu kilkudziesięciu lat stała się najpierw największą potęgą w Europie a wkrótce i na świecie, a jeszcze w czasach reformacji potężna, do końca wierna Watykanowi Polska, znikła z mapy świata. Miłosz się tu więc znów nie POPiSał. 😉

  73. Butolog – 16 grudnia o godz. 19:00 32065
    To emigruj tamój. 😉
    Yagiel – 16 grudnia o godz. 19:35 32066
    Tyle, że Krzyżacy budowali, np. zamki, a Izraelczycy głównie burzą i niszczą.

  74. Kiedy posłuchamy naszych duszpasterzy, to dowiemy się, iż cierpienie ubogaca. Wiadomo więc po co taka ilość cierpiących. Dla ubogacenia maksymalnego ludu bożego.

  75. zak1953
    16 grudnia o godz. 20:04 32069
    😉

  76. Vera i jakowalski – jesteście jedynymi (!) tak jasno piszącymi o matriksie i totalnym zakłamaniu !

    Winę CAŁKOWITĄ za tę sytuację , ponoszą USA / NATO .
    Podobnie jak z Irak , Libię , Jemen , Sudan płd.

    Rosja , jako JEDYNA , działa na prośbę LEGALNEGO prezydenta Syrii ! I jest krajem niosącym POKÓJ . Proste ?
    Właśnie zdaje się kończyć gehennę tych ludzi .
    Że ofiary ? Przecież to zbiry zbrojone przez Zachód wzięły Aleppo na zakładnika .
    Zachód od 5 lat „próbował” uspokoić sytuację , tylko ją pogarszając – bo zbroił opozycję .

    Vera – mam podobne rozdarcie . Co innego WIEM i WIDZĘ , a co innego najmimordy mi wciskają .
    Widzisz 2 i 2 … myślisz 4 .
    G…o ! Słyszysz z mediów , że 7 !!!

    Najlepiej było to widać na Ukrainie .
    Dla ludzi z minimalnym IQ !
    Bo tzw. kolorowa młodzież była tam raptem parę dni !
    A 5 m-cy zimy (!) rozrabiali ZA KASĘ Kołomojskiego najemnicy z Prawego Sektora !

    Ale … cisza !

    Dalej – ministrowie spr. zagranicznych 3 państw UE podpisują PAKT z Janukowyczem .
    Za chwilę motłoch ZBROJNIE łamie pakt i wygania LEGALNEGO prezydenta ! I cisza !

    Dalej Vicki Nuland mówi o 5 mld. $ wpompowanych w rozróbę i…
    CISZA !

    Strzelają na Majdanie . Łotewski min. w rozmowie z Ashton mówi o dowodach na strzały z hotelu Dnipro przez Prawy Sektor i cicho o tym w „wolnych mediach ” !

    Bandyci upowscy palą żywcem ca. 50 osób w Odessie !
    Oj tam , oj tam . Zginęli przecież w pożarze!
    (pewno majstrowali przy kontaktach )

    Szczytem widocznym na własne oczy dla każdego myślącego były częste w tv sceny z ostrzału Ługańska czy Doniecka przez ukrów haubicami 150 mm. z odległości kilku/kilkunastu km !
    Zbrodnia przecież !
    A komentarz w tv ? ” Wojska ukraińskie likwidują gniazda oporu separatystów ”
    K…a mać ! Tak NIE MOŻNA !

    Ależ można , gdyby bowiem np. gen. Jaruzelski likwidował tak gniazdo oporu w stoczni – ostrzeliwując cały Gdańsk – to byłby ZBRODNIARZEM !

    A tak – oj tam , oj tam !

    Przy okazji panie Makowski , po co ten tekst i dla kogo ?
    Nie jest Pan przecież Szostkiewiczem , który szaleje z nieprawdą i ..cenzurą !

    Przecież 14 bm. widziałem w NASZYCH tv Giulianiego , który CHWALIŁ Rosję , za wybitną pomoc w rozwiązaniu problemu !
    Więc już wolno !

    Tego dnia , zobaczyłem też film w naszej tv (z BBC ) pokazujący NORMALNYCH ludzi KLNĄCYCH tzw. opozycję i błogosławiącą wyzwolenie i Assada .

    Wprawdzie dzień po tym , zobaczyłem krótki film z brodatym młodym podstawionym cwaniakiem , klnącym Assada i Rosję , ale wkrótce zniknął .

    Może więc Vera ma rację . Może duet bankstersko – militarny w histerycznych ostatnich podrygach chce rozwalić wszystko ???

    Panie Makowski nie idż Pan w tę stronę !
    Nie w stronę Szostkiewicza , a już ( nie będę Pana obrażał ) trolla , tfu , jacka-nh .

    Idzie odwilż , dzięki , daj Boże Trumpowi i nie wsadzą już Pana za prawdę jak Mateusza Piskorskiego !
    Pozdrowienia .

  77. Brawo!!! ci sami panowie, którzy teraz blokują mównicę w Sejmie w imię wolności mediów, tak samo protestowali, gdy za PO policja wywlokła z budynku PKW. To się nazywa bohaterstwo i obiektywizm.

  78. zak1953
    16 grudnia o godz. 20:04 32069

    Czy ktoś ci każe ich słuchać? Ja nie słucham i co, nic, nikt mi nic nie zrobi…

  79. Yagiel
    16 grudnia o godz. 19:35 32066

    Zgłupiałem do cna, czytają twój tekst, ale liczę na to, że wyjaśnisz mi sprzeczność zawartą w twoim tekście: „W oczywistym interesie II RzPlitej było oddzielenie się od Rosji Bolszewickiej państwami siostrzanym”i –

    „Niedotrzymanie to „zasługa” KK, którego GŁUPIM celem było i jest jak najdalej na Wschód kosztem prawosławia: katolickie Drang nach Osten!”

    No, to jak, chcą się oddzielić od bolszewii i cieszą się z, że zostali zepchnięci na Ziemie Odzyskane i zarazem Drang nach Osten… Coś ci się pokićkało albo

  80. jakowalski
    16 grudnia o godz. 19:48 32067

    A ja, dureń, myślałem głupio, że Anglia się wzbogaciła na podboju świata i ludobójstwie.

    Poza tym, uwielbiam tego króla (Henryk VIII), nie tylko za potęgę Anglii dzięki ludobójstwu, ale i za cudne prawa:
    – ustawa o sodomii;

    ustawa o czarach, karząca śmiercią za „wywoływanie lub wyczarowywanie złych duchów”.

    Kurczę, myślałem, że to tylko katoliccy inkwizytorzy, a tu narodowcy anglikańscy odseparowani od katolików…

  81. @jakowalski/32068: dziwnie zaślepłeś – Izrael b.dużo zbudował, zaczynając od kibuc-rolnictwa na atom/h-t kończąc, no i MUR POKOJU! Zakon mógł wymachiwać papieżami, jak Izrael może USA. (ciekawi mnie, kto w układance Bli.Wsch. jest/będzie Polską Jagiełły?)
    @momo1: wyliczanka robi wrażenie; Kreml by pewnie jeszcze coś dodał… W miejsce emocji poproszę o puentę: dajmy Rosji wolną rękę w Syrii? no i na Ukrainie – gdzieś jeszcze bliżej? np. w RzP III politykę Kremla realizuje rząd PiS i RMaryja – w razie czego pomogą im się utrzymać?

  82. Bo widzisz @jakowalski wszystko zależy od perspektywy.

    Jeżeli uznajesz, że historia Anglii jest dobrym przykładem tego w jaki sposób rozgrywać sprawy swojego kraju, to może i masz rację. Ale tylko może. Bo musisz sobie zdać sprawę, że w chwili obecnej nie ma spraw, problemów dotyczących jednego kraju, czy nawet jednego kontynentu.
    Każdy problem, czy to będzie terroryzm, ocieplenie klimatu, starzenie się społeczeństw, postępujące w wyniku automatyzacji, robotyzacji bezrobocie, wojna, zatrucie środowiska, kryzys energetyczny, choroby cywilizacyjne są dzisiaj już zjawiskami globalnymi. Żaden kraj nie ucieknie przed nimi. To nie te czasy. Mury, płoty, zasieki z drutu kolczastego, barykady na granicach są tylko śmiechu wartą ułudą, mirażem działającym w krótkiej , albo b,. krótkiej perspektywie.
    Jedynym pomysłem na uratowanie w tej chwili planety Ziemia jest jakiś uniwersalny projekt kulturowy, cywilizacyjny odwołujący się do kilku jasno określonych wartości na bazie którego powstanie jakieś polityczne ciało zdolne do jego realizacji.
    Tylko najpierw, musimy jako rodzaj ludzki ten zestaw kilka podstawowych prawd wyłonić I jeden podstawowy warunek musi być spełniony. Musza te prawdy mieć sankcję ,ale nie może to być sankcja nasza, rodzaju ludzkiego. Bo wtedy zacznie się. A dlaczego faceci, a nie kobiety, dlaczego biali a nie żółci, dlaczego głupi a nie mądry, dlaczego Obcy a nie Nasi, dlaczego Ruscy, a nie Amerykanie, czy Peruwiańczycy, dlaczego hokeiści na trawie, a nie na lodzie itd. , itd.

    Sankcję, że obowiązują prawa wszystkich bez wyjątku daje uniwersalizm, a on może być tylko dziełem kogoś z góry.
    Boga, Allaha, Jahwe. Jak chcesz ,to może być zadanie dla Ozyrysa, albo Hefajstosa.
    Ale tylko jeden z nich zaakceptowany przez wszystkich daje szanse ( daje szanse, nie zapewnia) na ocalenie.

    I protestatantyzm, w tym Anglicy rozpierd… katolicki kościół w imię swoich partykularnych, małych geszeftów. Bo wydawało im się, że jak 3 albo 4 wieki się udało, to będzie tak zawsze.

    Bóg upomniał się o swoje prawa, chociaż do tej pory…

    A zresztą oddajmy głos najlepiej poinformowanemu, czyli Czesławowi Miloszowi

    OECONOMIA DIVINA

    Nie myślałem, że żyć będę w tak osobliwej chwili.
    Kiedy Bóg skalnych wyżyn i gromów,
    Bóg Zastępów, kyrios Sabaoth,
    Najdotkliwiej upokorzy ludzi,
    Pozwoliwszy im działać jak tylko zapragną,
    Im pozostawiając wnioski i nie mówiąc nic.

    Ale do czasu, drogi @jakowalski, do czasu.

    No chyba, że liczysz na załogę Rudego…oczywiście z Szarikiem.

  83. @Archer
    16 grudnia o godz. 8:09 32029
    „A prosta prawda jest taka, ze Syria, obok Ukrainy, stanowi dzis pole zmagan swiatowych poteg militarnych”

    Warto dodać, że oba kraje – Syrię i Ukrainę – łączą znajdujące się na ich terenie rosyjskie bazy wojskowe, które zapewniają Rosji dostęp do basenu Morza Śródziemnego. Kilka lat temu Amerykanie postanowili Rosjanom te bazy odbić, żeby zapanować nad całym tym basenem. Dlatego wywołali krwawą jatkę najpierw w Syrii, potem na Ukrainie. Putin prowadzi w tym przypadku wojnę obronną. W Syrii chodziło też o parę innych spraw, o których na Wikileaks można czytać godzinami, takich jak problemy z Iranem czy rurociąg katarski.

    Assad trzymał z Rosją, nie z USA, bo widocznie uznał to za korzystniejsze dla swojego kraju. Jak każdy przywódca, ma prawo wybierać swoje sojusze, zwłaszcza że zapewniał swoim obywatelom duży, jak na tamten region, dobrobyt i zakres wolności, przede wszystkim religijnej. Rządził twardą ręką, ale w porównaniu np. z Arabią Saudyjską, do której ani USA, ani Unia Europejska nigdy nie miały pod tym względem żadnych zastrzeżeń, Syria była oazą demokracji i wolności obywatelskich.

    Tego, co media robią teraz w związku z Aleppo, nie nazwę „szopką” tylko przez szacunek dla ginących tam ludzi, bo – choć zabrzmi to cynicznie – nie stało się tam nic szczególnego, biorąc pod uwagę wojenną rzeczywistość Syrii. Takie sceny mają tam miejsce regularnie od kilku lat. Tylko że teraz źli Ruscy pogonili dobrych najemników Clintonowej. Nie dość, że kobita przerżnęła wybory, to jeszcze upada jeden z jej najważniejszych „projektów”.

  84. Momo1 – 16 grudnia o godz. 20:34 32071
    Ty chyba też?

  85. Takei-butei – 16 grudnia o godz. 20:55 32076
    Aby wzbogacić się na podboju świata i ludobójstwie, to Anglia musiała najpierw stać się potęga morską, a to umożliwił Henryk VIII wyzwalając Anglię spod władzy papieży. I co złego widzisz w zwalczaniu sodomii czy też przesądów związanych z czarami?

  86. Yagiel – 16 grudnia o godz. 21:04 32077
    Izrael nic nie zbudował, co przetrwa wieki i co będzie podziwiane w przyszłości przez potomnych. „Mur Pokoju” będzie zburzony tak jak Mur Berliński, a po Izraelu zostaną tylko przykre wspomnienia, takie jak po III Rzeszy.

  87. Aaron Sprężyner.
    16 grudnia o godz. 21:58 32079

    Rodzaj ludzki, uniwersalizm, wartości, tak, to te same wartości, które są w mrowisku, ulu. Czemu nie? Jedna się rozmnaża, reszta ściśle określone funkcje: robotnic, trutni, wojowników itd.

    Nie po to jednak ewolucja wyłoniła człowieka, gdyby schemat mrowiska był idealny, wtedy żyłyby tylko mrówki. Ewolucja miała dużo czasu, aby zauważyć, że mrowisko to nie to, i ma dużo czasu, aby zauważyć, że człowiek to tylko etap, ważny, niezbędny, ale tylko etap. Ewolucja postępuje i z człowiekiem tak samo się obejdzie, jak obeszła się z mrówkami.

  88. jakowalski
    16 grudnia o godz. 22:45 32082

    O, to był geniusz ten Henryk VIII, wystarczyło tylko znacjonalizować kler, aby podbić świat. Czemu jednak Hiszpania też podbiła świat, a była katolicka?

    Ależ nie napisałem, że widzę coś złego. Napisałem, że byłem durny, bo myślałem, że katolicy zabijali za czary i tępili wolność seksualną. Teraz już wiem, że anglikanie niebędący katolikami nie byli lepsi od katolików. Tyle.

  89. Aaron Sprężyner – 16 grudnia o godz. 21:58 32079
    1. Rosnąca potęga Anglii nie była sprawą tylko Anglii, ale także i innych państw, np. Hiszpanii, które osłabły względem Anglii oraz także sprawą globalną, jako że Anglia skolonizowała Afrykę, Azję, Amerykę i Oceanię. Imperium Brytyjskie było pierwszym globalnym imperium, co wiem doskonale, jako że będąc „antypodzianinem”, a więc obywatelem Związku Australijskiego jestem jednocześnie poddanym brytyjskiego monarchy, a więc mam, jako de jure Australijczyk, swoją stolicę nie tylko w Kanberze (federalna) i Melbourne (stanowa) ale także i w Londynie (Westminsterze). Kolonializm brytyjski był więc (i dalej zresztą jest) zjawiskiem o znaczeniu globalnym.
    2. Calkowicie możliwe jest zaś odizolowanie się Europy i generalnie tzw. Zachodu (I świata) od tzw. III Świata. Wystarczy wprowadzić prawdziwe kontrole na granicach UE (Strefy Szengen) a nielegalnych imigrantów zamykać w obozach pracy – od razu się rozejdzie wiadomość, że do Europy nie warto jest jechać, bo tam czeka tylko ciężka praca za miskę ryżu czy kartofli, łachmany i niewygodne wyrko (prycza) w baraku.
    3. Uniwersalizm nie może być oparty na religii, jako że musiał by on być wtedy siłą narzucany tym, którzy religii (ogólnie, czy też „tylko” tej konkretnej, siłą narzucanej) nie akceptują, co spowodowało by jego szybkie obalenie.
    4. Kościół rzymskokatolicki był już w XVI wieku tak skorumpowany, że zasługiwał on na reformację, albo jeszcze lepiej na całkowitą likwidację. I pamiętaj też, że bez obalenia kościoła rzymskiego w Anglii, nie było by też obecnej potęgi militarnej i gospodarczej USA.
    5. Co do Miłosza – on się znów mylił, jako że boga przecież nie ma, a wszelakie próby jego wymyślenia kończą się zawsze klęską, jako że zawsze okazuje się on być zawodny i nigdy nie spełnia on pokładanych w sobie nadziei. Tak było z ANU i z Baalem, z bogami greckimi i rzymskim, germańskimi i słowiańskimi, z Jehową (JHWH) i Jezusem czy też z Allachem a nawet i z Ahurą-Mazdą, jako że gdzie tylko się oni nie pojawili, tam się zaraz pojawiały wojny, głód, choroby, szarańcza i inne klęski. 🙁

  90. Takei-butei – 16 grudnia o godz. 22:53 32085
    Hiszpania podbiła tylko Amerykę i też nie całą, a jej imperium szybko się rozpadło. Protestanci potrafią zaś być jeszcze bardziej fanatyczni niż katolicy – poczytaj może np. coś o Kalwinie, przed którym masowo uciekano z Genewy.

  91. t-b/32074: rozumiesz świetnie, tylko tak pędzisz, że nie odróżniasz r.1919 od 1945 – wolniej…
    w 1918/19 jest Państwo RzPlita II, której oczywistym dobrem jest oddzielic się od Rosji Bolszewickiej, nie graniczyć! I jest KK, którego celem jest przeć na Wschód, w zwarciu spychać ateistów i prawosławnych nad M.Czarne i za Kijów – dlaczego Kijów? świetnie wiesz… zdrada URL Petlury, jak myślę, była samobójstwem II RzPlitej dla dobra KK (powtórka z Warneńczyka’1444). Bo gdyby umowa weszła w życie, R.Bol. bez chleba z Ukrainy byłaby się zesra… Nie byłoby straszaka Bolszewią, nie byłoby zgody Watykanu na dyktaturę Hitlera, jak sądzę. II wojny by nie było. Ale była i, pomyśl jak ja przez chwilę, zaczęła się na Ukrainie polsko-katolicką polityką imperialną (po śmierci Piłsudskiego skoczyła nam ego: co nam Hitler, co nam Stalin – ni guzika nam nie wziali). Ukraincy stanęli po stronie wrogów Polski: część z Hitlerem, część ze Stalinem – nikt z Polakami-„okupantami katolickimi”, którzy napluli na własne podpisy z grudnia’1919 (Piłsudski to chyba jakieś „przepraszam” powiedział). Powtarzam: KK poświęcił II RzPlitą dla mrzonki o zagarnięciu Kijowa z Krymem może… Gdyby Hitler mądrze rozegrał Ukrainców i poprosił o pomoc w zdobyciu ropy i jedzenia… Nie rozegrał, ale czy afiszował się katolickimi kapłanami na Ukrainie? Dla papieża lepszy był, niż Stalin i mógł znaczną część polskich księży posyłać z hitlerowcami na misję katolicką… Stalin/Kreml miał łatwo namówić Ukrainców na „podziękowanie” Wołyniem polskim katolikom: im bardziej na Ukrainę parli biskupi KK, tym ostrzejsze stawały się noże rezunów na zwykłych… katolików pol.
    I woj.świat. RzPlita II wygrała dla siebie i Ukrainy osobnej: Dmowski wprowadzał Europę Środk. Narodów; to KK chciał Ukrainy katolickiej (myślę, że i dziś jeszcze są chętni biskupi do układu z Kremlem coś-za-coś na Ukrainie). Po II wojnie, wygranej przez Kreml kosztem także II RzPlitej, co mieli zrobić polscy księża katoliccy: zostać na Kresach jako samobójcy z krzyżem rzymskim – do wysyłki na Syberię w najl. razie? czy przyjąć ersatz-misję między Linią Curz. a Odrą? Kościół Polski uznał granice zachodnie chyba już przed 8 maja’45; b. gorliwie przejmował niemieckie parafie, katolickie i protestanckie; biskupi z ludźmi Kremla, typu Gomułka czy Bierut współnie świętowali do 1949r. zagospodarowawanie Ziem Zachodnich. Po co ginąć od Bolszewii, gdy można ciągnąć z był. HitlerLandu? (Ku rozdrażnieniu Niemców, więc i Watykanu.) Od tej pory KK-Polski nie zrobił i nie zrobi nic, co mogłoby zaniepokoić czy rozdrażnić Kreml…
    Z Niemcami KK-P pogodził się w 65/66, ustalając kolejność polskich i niemieckich papieży-sygnatariuszy Listu 1000-Lecia.
    Jak rozumiem, KK-P ma do RzPlitej taki sam stosunek, jak Kreml, dokładnie taki sam: Rzym I i Rzym III; jeszcze mają się czym dzielić i gdyby tylko papa Francisco za bardzo naraził się Rydzykowi, to… (Ale nie śpieszmy się w przyszłość – przez przeszłość przelecieliśmy zbyt szybko, nieuważnie. Zwłaszcza od narodowców polskich antyklerykalnych dużo zależy.)

  92. jakowalski
    16 grudnia o godz. 23:13 32087

    Wychodzi na to, że katolicy (hiszpańscy) to patałachy, nie potrafili ujarzmić świata. Co innego anglikanie, im się udało aż do najnowszych czasów.

  93. Yagiel
    16 grudnia o godz. 23:26 32088

    Już rozumiem, aby zniszczyć bolszewię, kler zniszczył siebie.

  94. jakowalski
    16 grudnia o godz. 23:01 32086

    Z tymi bogami niosącymi klęski to dobre wytłumaczenie wojen, głodu, chorób, szarańczy itp. Potwierdza to Korea Pn., gdzie nie ma bogów, brak więc głodu, chorób, szarańczy itd.

  95. Obyś tą puentą miał rację, t-b! Jednak, z drugiej strony, KK trwa już 1800 lat, więc zamiast aspektu DK ‚zniszczył’ proponuję asp. NDK ‚niszczy’ siebie, ale najpierw nas, RzPlitą. W końcu mają podwójne obywatelstwo i mogą odlecieć do cieplejszych krajów – my mamy jeden adres mentalny…

  96. a co do winerów-Angoli, to sorry, t-b: oni (Germanie) są Alfa-darwinistami, gdy KK-Hiszp czy KK-Pol to niby-darwinizm, Gamma-darwinizm, gdyż KK zawsze stawia na trzecich synów, słabszych, chorych, z poczuciem krzywdy… KK przy darwinistach to zawsze tylko Grima przy Theoden’ie – kojarzysz?
    Zdaje się, że Kreml stara się być także Alfa-darwinizmem, ale czy to Słowianie? Bóg jeden/Odin wie…

  97. @mr.off
    Brak zrozumienia w czytaniu?? Onety, cnny, itp, są cytowane w artykule na Medium Publicznym jak przykłady nagłej, głośnej i w znacznym stopniu manipulatorskiej kampanii medialnej, a nie jako źródła. Może przydałoby się przeczytać jeszcze raz??

  98. my tu gadu-gadu, a wokół Sejmu maj-dan?
    to już wiosna, to już maj
    do zobaczyska tam

  99. „There’s more propaganda than news coming out of Aleppo this week”

    To tytul najnowszego artykulu Patricka Cockburn w „The Independent”. Polecam szczegolnie wszystkim autorom „Polityki” piszacym o Aleppo.

    Pozdrawiam

  100. Yagiel
    16 grudnia o godz. 23:53 32092

    OK, ale co mnie kler obchodzi? Mieszko I razem z klerem stworzyli to państwo, to i kler może je rozwalić, zresztą, nie tylko kler rozwalał, szatkował, kawałkował. G… mnie to obchodzi, będą chcieć mnie zabić, nie będę się bronić. Będą chcieć zrobić ze mnie niewolnika, nie będę się bronić. Po prostu, chcę jednego: płacić podatek i odwalcie się.

  101. Yagiel
    17 grudnia o godz. 0:01 32093

    Darwinizm to jest człowiek jako część Natury, dziecko Natury. Widocznie Natura uznała, że inaczej się nie da, jak tylko darwinizm. Miała dużo czasu, jakieś 5 mld lat, aby przećwiczyć różne warianty.

    Ja uznaję się za najsłabszego i natychmiast się poddaję, jak kundel: podkulony ogon i łapy w górę. To jedyne, co mogę zrobić: nie być na miejscu silniejszych, nie być silnym, nie stosować prawa dżungli wobec słabszych. Przypuszczam, że tak robi jakieś 90 % ludzi, poddać się, inaczej wszyscy byśmy się pozarzynali. Niech silniejsi się napawają swoją siłą, władzą, nie pławią się w luksusie kosztem słabszych, proszę i nawet bardzo.

  102. Ciekawy jestem ile lat spędził Pan Redaktor na Bliskim Wschodzie….
    Dawno nie czytałem tak jednostronnej
    i nierzetelnej propagandy.
    Jak POLITYKA się nie wstydzi?
    Przecież nie czytają was debile.
    Po co to wam potrzebne…?

    Nadmieniam:
    Żyłem i pracowałem tam,
    również w Syrii,
    ponad cztery lata.

  103. Takei-butei
    – 16 grudnia o godz. 23:30 32089
    Rzymskokatoliccy Hiszpanie i Portugalczycy zyski z kolonii kierowali do kościołów (jeśli będziesz kiedyś w Hiszpanii czy Portugalii to zobacz ile tam jest złota w starych kościołach a szczególnie katedrach) oraz do Watykanu, a anglikańscy czyli protestanccy Anglicy inwestowali te zyski w swój własny kraj, w swoją własna potęgę morską i stąd też szybko pokonali Hiszpanię i Portugalię.
    16 grudnia o godz. 23:34 32090
    Aby zniszczyć „bezbożny” bolszewizm, to Watykan zawarł pakt z samym Diabłem czyli z Hitlerem. I teraz musi płacić za to wysoką cenę.
    – 16 grudnia o godz. 23:38 32091
    Zanim coś napiszesz, to pomyśl i poszukaj danych. W Chinach, Japonii i Korei Południowej też nie ma bogów w takim zrozumieniu jak w Europie. Dominuje tam bowiem albo konfucjanizm (głównie Chiny), który jest filozofią a nie religią, buddyzm, czyli religia bez boga oraz szamanizm i kult przodków (głównie Japonia). W Korei Północnej, tak jak i w Południowej, nigdy nie było religii w zrozumieniu takim jak w Europie, jako że dominował tam zawsze szamanizm i buddyzm, a od początku XX wieku także czeondoizm. Cytuję z Wikipedii:
    Religion in South Korea has been characterised by a rise of Christianity and a revival of Buddhism. After being suppressed for decades, Korean shamanism has survived, and shamans continue to perform their rites.
    Religion in North Korea is characterised by a state atheism in which public religious practices are prohibited. At the same time, the government shows support for Cheondoism, a form of Korean indigenous religion and is allowing a small revival for Buddhism to occur.
    Czeondoizm (kor. Cheondogyo czyli Niebiańska Droga) jest to synkretyczna religia koreańska łącząca w sobie elementy taoizmu, konfucjanizmu, buddyzmu i chrześcijaństwa. Religia ta powstała około 1900 roku, choć pewne jej przejawy pojawiły się 80 lat wcześniej. Uznawana jest powszechnie za religię narodową Korei, w odróżnieniu od obcego jej buddyzmu i chrześcijaństwa, ale po wojnie stopniowo zanikała w Korei Południowej, natomiast w Korei Północnej zachowała swą popularność i jej wyznawcy stanowią około 12,9% mieszkańców tego kraju. Religia ta posiada własną legalną partię polityczną (Czundoistyczna Partia Czongu), choć o małym wpływie na politykę Korei Północnej. Religię tę wyznaje ok. 2,7 mln. ludzi.

  104. Jeszcze to:
    piątek 16. grudnia 2016, na godzinę 17. czasu uniwersalnego zwołano nadzwyczajne, zamknięte zebranie Rady Bezpieczeństwa ONZ w związku z tym, że dziś rano w jednym z bunkrów we wschodniej części Aleppo syryjskie siły specjalne dokonały zatrzymania kilku oficerów NATO.
    http://www.voltairenet.org/article194585.html

  105. Mr. Off – Także to: Człowiek rujnuje Ziemię w zastraszającym tempie. W ciągu 25 lat bezpowrotnie zniszczył 10% terenów dzikich.
    Dzika natura bezpowrotnie znika z powierzchni Ziemi. Z każdym rokiem sytuacja wygląda coraz gorzej, a wszystkiemu winny jest człowiek. Jeśli ta tendencja się nie zmieni, za 100 lat znikną z globu wszystkie dziewicze zakątki.
    http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/10,150682,20681252,czlowiek-rujnuje-ziemie-w-zastraszajacym-tempie-w-ciagu-25.html

  106. Yagiel
    1. Niepodległa Ukraina nigdy nie była dobrym pomysłem, co widać zresztą po tym, co z niej zrobili Ukraińcy przez ćwierćwiecze niepodległości. Ukraina bez Rosji skazana jest bowiem na klęskę. Oto fakty: Według MFW (IMF) PKB per capita PPP, czyli w porównywalnych, „międzynarodowych” dolarach USA wynosi obecnie dla Białorusi 17,654 owych dolarów, czyli niewiele tylko mniej niż dla Polski, która ma ów PKB per capita w wysokości 26,455 dolarów. Ukraina, która startowała na początku lat 1990. z tego samego, jak nie wyższego poziomu niż Białoruś, ma dziś PKB per capita w wysokości zaledwie 7,519 dolarów. Dla porównania: Bułgaria ma owych dolarów per capita 19,097 Rumunia 20,787 a Chorwacja 21,581, czyli praktycznie tyle samo co Białoruś.
    2. Tak, kościół rzymski zwący się katolickim poświęcił II Rzeczpospolitą dla mrzonki o zagarnięciu Kijowa z Krymem może. Dla Watykanu byliśmy bowiem zawsze (i dalej jesteśmy) tylko narzędziem w jego własnej, imperialnej polityce – narzędziem, które Watykan łatwo porzucał, kiedy znalazł lepsze, jak to było np. podczas II wojny światowej. A to, że Polska przejęła w dużej części protestancki wschód Niemiec, było w taktycznym interesie Watykanu, który jednak strategicznie popierał i dalej popiera Niemcy, jako że to one mają silniejsze bataliony.
    3. A gdyby Hitler mądrze rozegrał Polaków w roku 1939, to albo by nie doszło do wojny Niemiec z Polską, albo też utworzył by om w Polsce marionetkowy, rzymskokatolicki rząd na wzór Słowacji czy też Chorwacji i tym samym uniknęliśmy by okropieństw niemieckiej okupacji. Ale tu winna była rządząca wówczas Sanacja, czyli piłsudczycy, która nagle uwierzyła w magiczną moc papierowych traktatów zawartych z Anglią i Francją i nagle, po rozbiorze Czechosłowacji dokonanym w roku 1938 razem z Hitlerem, zaczęła powadzić antyniemiecką politykę, która poskutkowała przegraną wojną z Niemcami.

  107. Proszę też zobaczyć jak tragicznie wręcz niski jest poziom zwolenników PO. Oto co oni wypisują w „Wyborczej” o pośle Jarosławie Kaczyńskim, prezesie rządzącej partii czyli PiS (nie podaje tu nicków autorów tych wpisów, jako że nie zasługują oni przecież na uwiecznienie):
    Bydlaku rozliczymy ciebie. Wkrótce.
    Leśny, szczerbaty kurduplu! Patrz uważnie, nie prześpij tego, jak to zrobiłeś z 13 grudnia 1981 r. Tak właśnie wygląda początek waszego końca!!!
    Nie strasz, nie strasz bo się z….sz. Dziadu.
    Kim w moim kraju jest ten bydlak? Taka obstawa? Ludzie ze straży marszałkowskiej – jakimi qrwami jesteście, że daliście się tak upodlić?
    Spieprzaj dziadu!!!
    Mały pie…ny żoliborski satrapo dorwiemy cie śmieciu, będzie Sąd doraźny!
    LINK: http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114884,21134439,kaczynski-komentuje-awanture-w-sejmie-straszy-opozycje-beda.html#MTstream
    Zaznaczam, że NIE jestem i nigdy nie byłem zwolennikiem ani PiSu ani też Jarosława Kaczyńskiego, ale uważam, że publikując takie komentarze, Michnik uczynił ze swojej gazety już nie tylko gazetę brukową, a wręcz rynsztokową. 🙁
    Lech.Keller(at)gmail.com

  108. jakowalski
    17 grudnia o godz. 11:05 32100

    Wybacz, że pisałem o Korei Płn., a nie o Chinach. A poza tym: potwierdzasz moje słowa: nie mają bogów, więc nie ma u nich chorób, głodu itd. Nie kapuję, o co ci idzie. Podajesz jak na tacy argumenty na moją obronę i mówisz, żebym się douczył… Dziwne.

    Wybacz, że pisałem o ludobójstwie Anglii po uczynieniu kościoła anglikańskiego czy jak mu tam.

    Z dwojga złego (komunizm – nazizm) kler wybrał nazizm, cóż, mnie to nie dziwi, drugi diabeł rznął wszystkich, pierwszy diabeł był kapkę litościwszy.

  109. Takei-butei – 17 grudnia o godz. 12:29 32112
    Czy to znaczy, że zgadzasz się ze mną, że zinstytucjonalizowana religia jest przyczyną zła, że to jest iście szatański wymysł? I że przyszłość jest tam, gdzie nie ma owej zinstytucjonalizowanej religii, czyli głównie w Chinach oraz że tam, gdzie nie ma bogów, to nie ma też chorób, głodu i temu podobnych nieszczęść?

  110. jakowalski
    17 grudnia o godz. 12:43 32113

    Ależ tak, zgadzam się: tam, gdzie nie bogów, to nie ma też chorób, głodu i temu podobnych nieszczęść. Przykład: Korea Płn.

  111. @jakowalski/32083: moja analogia była Izrael-Zakon Krzyżacki; Izrael zniknie… kiedyś – to już było! dlaczego powtarza się głupio?
    /..86: piszesz o mono-bogach: „gdzie tylko się oni pojawili, tam się zaraz pojawiały wojny, głód, choroby, szarańcza i inne klęski” – zdaje się pomijasz mozliwość, że Bóg (wielu imion) dba właśnie o to, by ludzie się wyżynali – w trosce o resztę, o całość Życia na Globie; i jeszcze to pomijasz, że to może być najlepsze, co z ludźmi/gatunkiem zrobić. Twój podziw dla Brytyjczyków za Tudor’ów, liderów wśród podbijaczy Globu, pewnie przejdzie teraz na Chinczyków – myślisz, że są bezpieczni jako niewierzący? Spytaj Aarona: nie bądź bezpieczny, Stwórca pamięta…
    /..105: tu mnie zdziwiłeś: sens istnienia Ukrainy, jakiegoś państwa mierzyć wysokością PKB na głowę? Ukraina jest potomkinią najstarszej cywilizacji Europy czy Euro-Azji, znacznie starszej od Egiptu czy Hibru/Mosze, ale nie czas rozwijać… Istnienie Ukrainy tak samo warunkuje przyszłość RzPlitej, naszych dzieci, jak przyszłość dzieci warunkuje życie obojga rodziców! Powtórzę: Jagiełło, Piłsudski, Giedroyc, Wałęsa absolutnie mieli rację: Rzecz Wspólna Narodów! uwolniona od katolickiego klerykalizmu rzymskiego oczywiście. (Nie od chrześcijanstwa ani DN) Jeśli mam być szczery, wolę przetrwanie Ukrainy niż Watykanu… Chyba że Watykan pomoże przetrwać wolnej Ukrainie, tzn. chrześcijanstwu, a nie cesarskiemu KK, itd.

  112. takei-butei – 17 grudnia o godz. 16:20 32124
    Zanim coś napiszesz, to pomyśl i poszukaj danych. W Chinach, Japonii i Korei Południowej też nie ma bogów w takim zrozumieniu jak w Europie. Dominuje tam bowiem albo konfucjanizm (głównie Chiny), który jest filozofią a nie religią, buddyzm, czyli religia bez boga oraz szamanizm i kult przodków (głównie Japonia). W Korei Północnej, tak jak i w Południowej, nigdy nie było religii w zrozumieniu takim jak w Europie, jako że dominował tam zawsze szamanizm i buddyzm, a od początku XX wieku także czeondoizm. Cytuję z Wikipedii:
    Religion in South Korea has been characterised by a rise of Christianity and a revival of Buddhism. After being suppressed for decades, Korean shamanism has survived, and shamans continue to perform their rites.
    Religion in North Korea is characterised by a state atheism in which public religious practices are prohibited. At the same time, the government shows support for Cheondoism, a form of Korean indigenous religion and is allowing a small revival for Buddhism to occur.
    Czeondoizm (kor. Cheondogyo czyli Niebiańska Droga) jest to synkretyczna religia koreańska łącząca w sobie elementy taoizmu, konfucjanizmu, buddyzmu i chrześcijaństwa. Religia ta powstała około 1900 roku, choć pewne jej przejawy pojawiły się 80 lat wcześniej. Uznawana jest powszechnie za religię narodową Korei, w odróżnieniu od obcego jej buddyzmu i chrześcijaństwa, ale po wojnie stopniowo zanikała w Korei Południowej, natomiast w Korei Północnej zachowała swą popularność i jej wyznawcy stanowią około 12,9% mieszkańców tego kraju. Religia ta posiada własną legalną partię polityczną (Czundoistyczna Partia Czongu), choć o małym wpływie na politykę Korei Północnej. Religię tę wyznaje ok. 2,7 mln. ludzi.

  113. Yagiel – 17 grudnia o godz. 17:51 32130
    1. Ależ ja nie podziwiam Brytyjczyków, a tylko głupotę tych, którzy pozwozili się im podbić.
    2. Boga/bogów NIE ma, nie było i nigdy nie będzie.
    3. Masz na myśli Chazarię? Ale przecież ona była także na obszarze obecnej Rosji, Chazarowie NIE byli zresztą semitami, a ludem spokrewnionym z Turkami i tylko ich arystokracja przejęła, z powodów w 100% politycznych, judaizm. Potomkami Chazarów są głównie Karaimowie – tzw. Żydzi Aszkenazyjscy mają tylko domieszkę krwi chazarskiej, jako że są to głównie potomkowie Słowian zmieszanych z Chazarami i nielicznymi na obszarze Chazarii Starożytnymi Hebrajczykami. Judaizm współczesnych Żydów oparty jest zresztą na Talmudzie, a nie na Torze, czyli że ma on niewiele wspólnego z judaizmem Starożytnych Hebrajczyków.
    4. Ukraina została zresztą stworzona przez Wikingów, a więc nie może ona być potomkinią najstarszej cywilizacji Europy czy też Euro-Azji, a państwa z tak niskim PKB per capita jak współczesna Ukraina NIE mają sensu bytu i powinny być one wchłonięte przez swoich silniejszych i bogatszych sąsiadów, tak jak to było z upadającą Rzecząpospolitą Szlachecką pod koniec XVIII wieku.

  114. jakowalski: 1. głupota czy naiwność? głupi zdają mi się kolonizatorzy, nawet odrażający, 2. nieweryfikowalne twierdzenie – masz na to dowód? w sensie socjologicznym czy psychologicznym Bóg istnieje tak bardzo, jak wiara w niego: jesli ktoś „w imię Boga” przystawia mi pistolet do głowy, to czy Bóg istnieje? 2.a czy istnieje porządek, ład Natury, kolejnosć zdarzeń ewolucyjnych, ich celowość w dostosowywaniu gatunków do zmienionych parametrów środowiska? jeśli istnieje – ulega jej gat. homo? bo jeśli nie, to właśnie to odrywanie się homo od ładu Natury, gadanie o tym byciu nie-Naturą uważam za Boga mentalnego… Bóg/bogowie mentalni wpychają się między nas i Naturę, dając złudzenie celowości, sensu bycia ludźmi, itd. w opozycji do ładu Natury, 3. nie o Chazarach myślałem, ale: jeśli Chazarowie istnieli, istniał Bóg ich arystokracji, skoro piszesz, że przyjęli wiare w niego na chłodny rozum (o Chazarach raczej ładnie/rzeczowo napisał Parnicki w „Baśni nowej”: jest tam postać turkusowoskośnooka, 4. masz na mysli Ruś Kijowską? w szwedzkich barwach jak dotąd Ukraina

  115. Yagiel – 17 grudnia o godz. 23:55 32161
    1. Tak, kolonizatorzy są odrażający, ale kolonizowani są zwyczajnie głupi, jako że dają się oni kolonizować.
    2. Masz jakiś dowód na to, że bóg istnieje poza umysłami w niego wierzących? Jeśli tak, to czekam…
    2a. Istnieją prawa rządzące naturą, ale to nie znaczy, że panuje w niej jakiś ład. Ewolucja nie ma zaś jakiegoś z góry ustalonego celu, jako że jest ona bezosobowa. Ewolucja jest stochastycznym procesem zachodzącym w czasie, przy czym obserwować ją można tylko w skali tysięcy, jak nie milionów lat, a więc w skali znacznie przekraczającej długość ludzkiego życia, stąd też na tzw. zdrowy rozsądek nigdy się jej nie zrozumie.
    3. To o kim/czym myślałeś, jak nie o Chazarach?
    4. Tak, Ruś Kijowską miałem też na myśli, a ona ma przecież więcej wspólnego z dzisiejszą Rosją niż z dzisiejszą Ukrainą. Barwy zaś nic tu nie znaczą, jako że Monako, Indonezja i Frankfurt nad Menem mają takie same barwy jak my.
    Dobranoc!

  116. jakowalski
    17 grudnia o godz. 11:24 32102

    ‚Gazeta Wyborcza’ to nie jest powazne zrodlo informqcji.
    Sorry.

  117. @remm
    Gdyby byla taka mozliwosc to dalbym Twojemu wpisowi duzy plus. Zwlaszcza na tle calej tej masy bzdur wylewanych tutaj na bliski wschod.
    Jesli mozna to pare sprostowan:

    „Putin prowadzi w tym przypadku wojnę obronną.”
    Skoro tak to i Hitler prowadzil wojne obronna starajac sie odeprzec z nalezacych do nas dzisiaj ziem komunistyczna armie nadciagajaca ze wschodu.

    „(Assad) Jak każdy przywódca, ma prawo wybierać swoje sojusze (…)”
    Otoz nie. Assad wybrany zostal na prezydenta Syrii w roku 2000. Wtedy Ruscy trzymali jeszcze za twarz nie tylko Syrie ale i Libie czy Egipt. A jak Ruscy trzymaja kraj za twarz to nas, Polakow, nie trzeba chyba uczyc. Nie ma mowy aby Assad zostal prezydentem bez moskiewskiego blogoslawienstwa. To tak jaby napisac ze Edward Gierek mogl wybrac sobie takiego (militarnego) sojusznika, jakiego chcial – chocby USA. Podobnie Assad. Nie ma on zadnego wplywu na syryjskie sojusze. Gdyby probowal tam brykac i prowadzic jakies rozmowy z Amerykanami, to Putin w ciagu sekundy zdmuchnalby go jak gromnice a na jego miejsce namascil innego, merdajacego mu poslusznie ogonem pieska.

    Mnie tylko zal tych ludzi i ich dorobku, ktory w jednym momencie ginie pod bombami. Co tu jeszcze mozna napisac?

  118. @jakowalski
    wpis do: Yagiel – 17 grudnia o godz. 23:55 32161
    1. Tak, kolonizatorzy są odrażający, ale kolonizowani są zwyczajnie głupi, jako że dają się oni kolonizować.
    Ale z nas durnie, Janie, ze dalismy sie ruskim ‚skolonizowac’ prawda? Dodam tylko, ze sam jestes elementem tej durnej masy.

    2. Masz jakiś dowód na to, że bóg istnieje poza umysłami w niego wierzących? Jeśli tak, to czekam…
    A masz jakis dowod na Jego nieistnienie? Wciaz cierpliwie czekam. Bo ‚dowody’ jakie do tej pory przedstawiles wyniosles chyba z WUMLa.

    Acha, bylbym zapomnial: ZSRS = Zwiszek Socjalistycznych Republik Sowieckich.
    A – gwoli uzupelnienia – PZPR to Platni Zdrajcy Pacholki Rosji.
    Miales moze zaszczyt legitymowac sie czlonkostwem tego gangu?

  119. CZY ABY NA PEWENO CHCEMY TEGO SAMEGO W POLSCE?
    W poniedziałek krótko po godz. 20 w stoiska jarmarku świątecznego w Berlinie przy placu Breitscheidplatz wjechała ciężarówka. Samochód należał do polskiej firmy. Policja mówi o 12 ofiarach śmiertelnych i 48 rannych, którzy zostali już przewiezieni do szpitala. W ciężarówce znaleziono ciało Polaka. Niemiecka policja poinformowała, że kierowca celowo wjechał w tłum.
    Sprawca zamachu w Berlinie to Pakistańczyk. Był notowany przez policję. Mężczyzna miał przekroczyć niemiecką granicę 31 grudnia 2015 r. Był już wcześniej znany policji z drobnych przestępstw. Dziś rano policja weszła do obozu dla uchodźców na terenie nieczynnego lotniska Tempelhof.
    Niemieckie radio RBB podało, że kierowca, który skierował ciężarówkę w tłum na jarmarku bożonarodzeniowym w Berlinie, jest Pakistańczykiem. Informację podaje także dziennik „Bild”. Mężczyzna miał przekroczyć niemiecką granicę 31 grudnia 2015 roku. Według RBB domniemany zamachowiec znany był policji z powodu drobnych przestępstw. Zmieniał też swoją tożsamość. Policja nie potwierdza na razie tych informacji. Niemieccy śledczy zakładają, że kierowca działał celowo i określają zajście mianem zamachu terrorystycznego. Kierowca zbiegł z miejsca tragedii, został jednak schwytany. Przez całą noc był przesłuchiwany.
    http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114881,21146486,media-sprawca-zamachu-w-berlinie-to-pakistanczyk-byl-notowany.html#MTstream

  120. Archer,
    Jesteś skończoną świnią, jeśli wypisujesz na tym blogu takie oczywiste kłamstwa i insynuacje, że ja byłem członkiem PZPR, jako że to przecież nie ja, a ty właśnie należałeś do tej partii, ale kiedy straciła ona władzę, to szybko zmieniłeś poglądy i legitymacje partyjną. 🙁
    Poza tym, to tak, byliśmy głupi pozwalając arystokracji i szlachcie doprowadzić I RP do ruiny i rozbiorów, tak samo jak byliśmy głupi idąc w roku 1920 na Kijów, w roku 1938 na Zaolzie i tolerując w latach 1926-1939 zbrodnicze i nieudolne rządy piłsudczyków oraz zajmując pod koniec II wojny światowej niemieckie stanowisko w sprawie Katynia.
    I jak to już pisałem, ciężar dowodu istnienia boga leży po twojej stronie, czyli tego, który twierdzi, że bóg istnieje. To bowiem ty, jeśli tylko zależy tobie na racjonalnym uzasadnieniu swego stanowiska, powinien wykazać, że bóg istnieje, natomiast ateista może poprzestać na wskazywaniu braków w twoich dowodach. A ponieważ obalono, przynajmniej jak dotąd, wszystkie znane rozumowania, które w intencji ich autorów miały dowodzić istnienia boga, to nie widzę powodów, aby zakładać jego istnienie.
    Oczywiste też jest, jako ateista, nie jestem, w odróżnieniu od teistów, sztywno przywiązany do własnych poglądów w tej kwestii. Akceptuję więc wszelkie próby racjonalnego wykazania istnienia boga bądź też bogów i z zaciekawieniem je obserwuję. Tak więc jeśli któraś z takich prób powiedzie się, to oczywiście pozostanie mi tylko przyjęcie do wiadomości faktu, że bóg albo bogowie istnieją.

  121. Archer – 19 grudnia o godz. 8:33 32207
    Assad jest legalnym prezydentem Syrii i żadne twoje, sponsorowane przez ambasadę Izraela i Hasbarę wywody, tego nie zmienią.

  122. mr.off – 18 grudnia o godz. 16:21 32180
    Podobne informacje znajdziesz w innych źródłach.