Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Niebo w płomieniach - Blog Jarosława Makowskiego Niebo w płomieniach - Blog Jarosława Makowskiego Niebo w płomieniach - Blog Jarosława Makowskiego

15.04.2014
wtorek

W Jasienicy przegrali wszyscy

15 kwietnia 2014, wtorek,

1.
Kościół parafialny w Jasienicy zamknięty. Jak pisze kuria warszawsko-praska, decyzję taką podjęła „w trosce o bezpieczeństwo wiernych uczestniczących w liturgii oraz w celu uchronienia przed profanacją sakramentów świętych i świątyni”. Zaryglowanie drzwi świątyni w Jasienicy tuż przed Triduum Paschalnym jest ostatnią sceną gorszącego spektaklu. Spektaklu, który całej Polsce zafundowała kuria.

2.
Kto jest zwycięzcą bitwy, jaką urządzili między sobą proboszcz parafii, znany duszpasterz ks. Wojciech Lemański, i jego przełożony abp Henryk Hoser?

Po pierwsze, zwycięzcą na pewno nie jest arcybiskup, choć postawił na swoim – pozbył się z parafii ks. Lemańskiego. Ba, nawet go suspendował (częściowo), a na koniec zamknął jego parafialny kościół. Abp Hoser uznał, że skoro ma władzę, to nie po to, by chować ją pod korcem. Może i powinien jej użyć. Sęk w tym, że władza w Kościele nie polega na tym, że silniejszy ma zawsze rację, ale na tym, że silniejszy potrafi być sługą. Tak mówi Jezus z Nazaretu.

Po drugie, przegrał także ks. Lemański, bo przecież został pozbawiony posługi duszpasterskiej w swojej parafii, a na koniec częściowo suspendowany. Dziś, z perspektywy finału jasienickiego, może powinien – zgodnie z zaleceniem Jezusa – nadstawić drugi policzek? Może powinien działać wobec kurii zgodnie z zasadą „dłużej klasztora niż przeora”?

Tak czy inaczej, po ludzku żal mi ks. Lemańskiego, który włożył całe swoje serce i talent duszpasterski, by zbudować autentyczną wspólnotę parafialną w Jasienicy. Wspólnotę, której na koniec pokazano, że w praktyce Ewangelia nie działa. Działa zaś prawo kanoniczne i siła urzędu.

Po trzecie, gdy jest wojna, cierpią niewinne ofiary. W tym sensie najbardziej poszkodowanymi są zwykli wierni, którym odebrano proboszcza, a na końcu zamknięto ich świątynię.

3.
Kto jest odpowiedzialny za cały ten dramat? Największa odpowiedzialność za zaistniałą, gorszącą sytuację spoczywa na abp. Henryku Hoserze. Pismo mówi: „Komu więcej dano, od tego więcej będzie się wymagać”. Arcybiskup nie sprostał wyzwaniu rozwiązania konfliktu, gdyż uznał, że pokaz siły i władzy jest lepszy niż pokaz ewangelicznego miłosierdzia.

Dziś abp Hoser już może wie – mam przynajmniej taką nadzieję – że pokaz siły i władzy sprawia, iż miast cieszyć się razem z wiernymi zmartwychwstaniem Jezusa, musi podejmować decyzje o zamykaniu kościoła.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 66

Dodaj komentarz »
  1. Ojojoj!
    Zamknąć ludziom kościół na … Wielkanoc!???
    To … ta głupota Hosera – gorsza od komunistów jest!
    Największe święto … a tu, kościół zamknięty?

    A kto to Hosera powołał?
    I gdzie ta nieomylność?

  2. Trzy słowa dla abepe Hosera…

  3. Oby ten precedens, stał się normą.

  4. Reklama
    Polityka_blog_komentarze_rec_mobile
    Polityka_blog_komentarze_rec_desktop
  5. Może dobrze, że właśnie teraz przydarza się ten skandal? W przededniu nie tylko największego chrześcijańskiego święta, ale i w przededniu kanonizacji „naszego” papieża?
    Może warto zastanowić się nad spadkiem jaki nam wszystkim pozostawił. To on wyniósł HH do biskupich godności:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Henryk_Hoser

    22 stycznia 2005 papież Jan Paweł II mianował go arcybiskupem tytularnym Tepelte i jednocześnie sekretarzem pomocniczym Kongregacji ds. Ewangelizacji Narodów oraz przewodniczącym Papieskich Dzieł Misyjnych[8]. Święcenia biskupie otrzymał 19 marca 2005 w kaplicy Papieskiego Kolegium Urbanianum w Rzymie. Udzielił mu ich kardynał Crescenzio Sepe, prefekt Kongregacji Ewangelizacji Narodów, któremu towarzyszyli arcybiskup Stanisław Dziwisz, sekretarz Jana Pawła II, i arcybiskup Thaddée Ntihinyurwa, arcybiskup metropolita Kigali[7]. Jako zawołanie biskupie przyjął słowa „Maior est Deus” (Bóg jest większy)

  6. To też „zawdzięczamy” JPII. Akceptował siejące nienawiść Radio Maryja:
    http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114871,15806323,_Twoje_bekarty_zdechna__a_ty_zostaniesz_zabita___Grozby.html#BoxWiadTxt
    A teraz za 8 milionów euro będziemy wielbić jego „świętość”. Zgroza!

  7. A mnie K. Lemańskiego nie żal. Trzeba być mazochistą, żeby znosić takie upokorzenia. Nie rozumiem, co chce osiągnąć, trwając w swoim uporze. Dać świadectwo? Poza kilkudziesięcioma parafianami z Jasienicy, nikogo to nie obejdzie. Większość parafian koronie przyjdzie każdego księdza, jakiego im przyśle abp. Hozer, bo większość polskich katolików bezmyślnie odprawia rytuały, niewiele się przejmując tym, co głosi i czyni ich proboszcz. Ważne, że przy ołtarzu stoi facet w liturgicznych szatach i postępuje zgodnie z rytuałami, a niekoniecznie z tym, co głosił Chrystus. Choć pewnie znajdzie się kilku parafian, którzy powiedzą dość i przestaną praktykować w ogóle. Ale tymi się Hoser nie przejmie, ich uzna za „grzeszne członki”, które trzeba odciąć i odrzucić.

  8. Nie róbmy ze zwykłego awanturnika, świętego. Jeżeli ktoś chce należeć do Kościoła, to musi przestrzegać obowiązującym w nim reguł. Ks. Lemański chce być ważniejszy od biskupa a tego nikt nie będzie tolerował. Albo ksiądz Lemański to zrozumie, albo go czeka ekskomunika i będzie po sprawie.

  9. kontestator
    15 kwietnia o godz. 20:48

    Nie róbmy ze zwykłego awanturnika, świętego
    ————————————————–
    Awanturnikiem i obłudnym faryzeuszem jest Hoser! Kościół nie jest własnością nadętych pychą biskupów. Ich czas się kończy, ale oni tego nie potrafią pojąć!

  10. Do kontestatora
    Masz absolutnie rację, to oczywiste, że kościół jest ważniejszy od ewangelii, co udowodnił zresztą arcybiskup. A może zamykanie kościołów to nowy sposób ewangelizacji? Jeśli tak, to wrócimy do wspólnoty pierwszych chrześcijan , bez świątyń i watykańskiej nadbudowy, z pożytkiem dla całego społeczeństwa i autentyczności wiary.

  11. Kontestator
    Ma się słuchać i już? No dobrze. Tylko zauważ, że tzw. lud boży też już nie chce bezrefleksyjnie słuchać swoich „pasterzy”. A siłowe rozwiązania hoserowskiego typu tylko będą odciągać wierzących od kościoła. Zamykać ludziom kościół przed nosem w wielkim tygodniu to nawet dla mnie (ateistki) trochę dziwne, nienormalne, kulą w płot!

  12. Coraz bardziej dziwię się ludziom, którzy myślą, że Kościół jest potrzebny do czegokolwiek.
    To jest kompletnie bezużyteczna instytucja a jeżeli ktoś wierzy i szuka kontaktu z bogiem, to niech się trzyma z daleka od Kościoła a znajdzie ten kontakt o wiele łatwiej.

  13. Jeszcze jedno o Lemańskim. Jeśli on, jak twierdzi, nie może nie być kapłanem, to nic prostszego niź służyć ludziom poza KK. Przecież można być wspaniałym chrześcijaninem na własną rękę, pomagać ludziom w różnoraki sposób: powołać fundację charytatywną, pracować w hospicjum, zająć się bezdomnymi, alkoholikami, narkomanami itd, itd. Zależność od Hozera w takiej działalności jest zupełnie zbędna. No, chyba że Lemański uwielbia nosić sutannę, ale przecież jej noszenie nie czyni jeszcze człowieka świętym. Pamiętamy Marka Kotańskiego, jemu w działalności wśród narkomanów kościół był zupełnie zbędny. Dziwię się, że ks. Lemański nie szuka chrześcijańskiej samorealizacji poza KK.

  14. Sceptyk
    15 kwietnia o godz. 21:55
    ———————————————-
    amen, amen, amen … ale niektórym potrzebna jest wspólnota, a nie mają … dość siły?, wiary we własne prawa i możliwości? … i ciągle jeszcze tkwią w przegniłych do gruntu strukturach kościoła instytucjonalnego … być może, z czasem uwierzą we własną podmiotowość i przestaną się godzić na bycie pionkami/przedmiotami zdemoralizowanych urzędników PB … who knows?

  15. Rodzi nam się nowa, świecka Tradycja: zamykanie kościołów przez arcybiskupów. Chwalmy pana Hosera !
    Jak ziemia łaknie wiosną deszczu, tak Polska normalność łaknie zamykania kościołów.
    Panie Hoser, prosimy o bis!

  16. Tanaka
    15 kwietnia o godz. 22:48
    ——————————————–
    „kocham pana, panie…” T.

  17. O tempora, o mores! Średniowiecze?!

  18. To ks. Lemański pociągał ludzi tym co mówił i robił, (obie te rzeczy są spójne). To ks. Lemański dbał o parafian i miał odwagę mówić co myśli i wiele osób się z nim zgadzało. Zapomniał tylko, że jest ktoś, ktoś kto żyje w pałacu i po pewnym czasie zapomina co to realne życie. Dodatkowo ten nowy (zabrakło mi dobrego określenia, ale brzmiało jak) faryz..sz siedzi i je, jeździ limuzyną, i ma się tylko dobrze prezentować. Dodatkowo taki „książę” jest wszędzie chwalony za każdy bełkot lub słowa bez większego znaczenia, ważne żeby tylko pochodziły z jego ust. Jako osoba mająca władzę prawie absolutną(a wiadomym, że władza demoralizuje, a władza absolutna…) może robić co chce i korzysta z tego. Abp pokazał co może, pokazał ile ma władzy i wygrał! Tylko jakim kosztem?

  19. @Tanaka: „Rodzi nam się nowa, świecka Tradycja: zamykanie kościołów przez arcybiskupów”

    Chyba koscielna?…

    Komuna nie zamykala kosciolow, doczekalizmy sie ze Kosciol zamyka.. .Potem beda mowic ze sa przesladowani. No bo przeciez zamyka sie koscioly!

  20. Moj prapradziad tez zamknal kosciol na klodke, ale przedtem wygonil z niego ksiedza batem. Kosciol byl na jego ziemi i przez rodzine zbudowany. Ksiadz sie doigral upominaniem go z ambony do posluszenstwa zabobonom, to i dostal batem, a wierni musieli dralowac na piechote do sasiedniego majatku. Ja tam trzymam strone pradziadka. Na koniec, to ani L. ani H. nie wzbudzaja we mnie sympati. JB.

  21. @ kontestator 15 kwietnia o godz. 20:48
    Nie róbmy ze zwykłego awanturnika, świętego. … ???

    „Zaprawdę powiadam wam: Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili”.

    To nie ks. Lemański grzeszy pychą … tylko abp Hoser.
    Już zapomnieliście jak odszczekiwał się dziennikarzom w sprawie ks. pedofila … jak tego pedofila osłaniał?
    Kościół Michalików, Hoserów … ich pych, zakłamanie! Co to ma wspólnego z chrześcijaństwem?
    Chrześcijańska wiara bez uczynków jest martwa. Ostatecznie liczą się nie słowa, choćby najpiękniejsze i najmądrzejsze, lecz czyny.

  22. A.L.
    16 kwietnia o godz. 3:15
    Świecka, jak najbardziej. Od tego Polska staje się świecka. A całość jest cytatem z „Misia”
    Oczywiście, że za komuny komuna kościołów nie zamykała. Bywało natomiast, że starała się utrudniać stawianie nowych. Z bardzo słabym skutkiem, bo robiła to bez przekonania. Za gen. Jaruzelskiego była wręcz eksplozja sakro-budownictwa. A co jeden kościół to większy i brzydszy.

  23. To nie ten Jasienica od „Polski Piastów” i innych podobnych. To wiocha podwarszawska, którą szczególnie „umiłował” metropolita warszawsko-praski arcybiskup Henryk Hoser. Z tych warszawskich Hoserów od kapusty i buraków.
    Przypomniały się arcybiskupowi metody stosowane w Rwandzie. A może to rwandyjskie zombi nakazały metropolicie zamknąć tę świątynię grzechu. Żałować należy, że Święta Inkwizycja zakończyła swoją aktywność, bo kandydat do tortur nijaki ks. Lemański sam się natrętnie zgłasza.
    Arcykapłan postąpił „jedynie słusznie” i zamknął kościół! Być może Matka Boska Jasienicka płakała krwawymi łzami? Czyżby to wyrzuty sumienia metropolity, za współudział w zbrodniach rwandyjskich? Skądże, on nie ma sumienia!
    Swoją drogą to jest odkrywcze, by w Wielkim Tygodniu sprawić owieczkom taką niespodziankę. Trudno w Polsce szlachtować maczetami nieposłusznych, jak bywało na czarnym lądzie. Tu wystarczy zamknąć kościół. Będą baby za karę żarły niepoświęconą kiełbachę i jaja!

  24. nihil novi
    15 kwietnia o godz. 23:09

    Bardzo chrześcijańskie słowa! Jest taka cudopieśń katolicka:
    „Nowe przykazanie daję wam, byście się wzajemnie miłowali…”
    Abepe Hoser właśnie to zademonstrował na grzbiecie ks. Lemańskiego i parafian Jasienicy.

  25. Ja tam, popieram Hosera – im więcej klechów wykończy i kościołów zamknie – tym lepiej.

  26. O, to Lemański założy nowy kościół, jaki problem. Redaktor Makowski sypnie kasą, oczywiście, nie z własnej kieszeni, a publicznej forsy podatników. Do dzieła.

  27. Dokąd ten Arcypasterz prowadzi ??
    Radzi wiernym KK by Święta obchodzili w sąsiednich parafiach
    Święconkę – też trzeba do sąsiadów
    Grób Pański urządzić pod gruszką
    Straż Pożarna wezwać by drzwi kościelnych pilnowała
    TO MOŻE JEMU PORADZIĆ BY POSZUKAŁ SOBIE INNEJ DIECEZJI ?
    Takiej gdzie blondyni wyrżna brunetów maczetami z okazji jakiegoś świeta .
    ukłony

  28. Kościół Katolicki nie jest Kościołem kongregacyjnym tylko apostolskim. To nie jest zbiór zborów i parafii tylko hierarchiczna struktura, którą kieruje Papież i biskupi, czyli księża posiadający pełnię kapłaństwa, z sukcesją sięgającą św. Piotra a więc samego Chrystusa. Kto tego nie rozumie, kto swoje poglądy, ambicje i idiosynkrazje przenosi ponad obowiązek posłuszeństwa wobec biskupa diecezjalnego, powinien realizować się jako chrześcijanin w innym zgromadzeniu, innym obrządku, innej niż rzymsko-katolicka parafii.

    Jeżeli obdarzony niewątpliwymi talentami przywódczymi a jednocześnie szukający popularności w mediach kapłan krytykuje nauczanie biskupów, uwodzi charyzmatem wiernych do takiego stopnia, że wypowiadają posłuszeństwo arcypasterzowi to sam stawia się poza Kościołem.

    Ksiądz Lemański, przebierający się kabotyńsko ni to w żydowską kipę ni to biskupią piuskę, skorzystał ze wszystkich praw odwoławczych, przegrywając apelację jedną po drugiej. Jeżeli nie chce się podporządkować i chce być bardziej święty od biskupa i papieża to znaczy, że tkwi w głębokim błędzie i gorszy wiernych.

  29. Panie Hoser tak trzymać. I zaprosić więcej szamanów z Afryki. Może nierogacizna w końcu przejrzy na oczy

  30. Katarzyna
    16 kwietnia o godz. 10:39
    KRK to żaden Kościół to korporacja – dąży do maksymalizacji zysków, ma swoje struktury zarządzające etc.
    Ludziska tzw. postępowi popełniają błąd patrząc na KRK jako przestarzałą, omszałą instytucję gdy tymczasem oni wyprzedzają swoje czasy, może nie już o lata świetlne jaki niegdyś ale o wiele lat – ani Apple ani Nestle nie posiadają jeszcze swojego własnego raju podatkowego, będącego także podstawą faktycznego immunitetu prawnego. Najlepiej świadczy o tym ,,polityka kościoła wobec pedofilii”. Do tej pory polegała ona na kryciu sprawców a obecnie na WERBALNYM ściganiu i potępieniu.

  31. Działalność takich ludzi jak ks. Lemański niestety mimo, że w swojej zawartości pozytywna niestety ma negatywny dla społeczeństwa skutek. Jest zasłoną paskudztwa jakie panuje w tej instytucji. Kiedyś gdy czarnosukienkowi zgłaszali swoje uroszczenia (przyznajmy: na tle dzisiejszych niezwykle moderowane) i pan Glemp czy Pieronek odsłonił przyłbicy pokazując prawdziwą ,,mordę”, gdy Rydzyk był szokującym ewenementem to różnej maści dobromyślacy poprawial sobie humor: nie wszystek Kościół to Glempy czy Rydzyki – są też Tischnery i Bocheńscy (dziś Lemańscy). Finalnie Tischenrów nie ma albo są zakneblowani za to Rydzyki są rozbestwioną normą

  32. Panie Makowski dlaczego pan nie napisał w swoim komentarzu o słowach jakie jeden z zwolenników Lemańskiego w jego obecności powiedział do księdza znajdzie się karabin na twoją głowę. Czy to przypadkiem nie podlega paragrafowi podżegania do zabójstwa? A może to jest taki przejaw dobrego myślenia. A może to nie pasuje do obrazka niewinnie prześladowanego księdza Lemańskiego Gdyby coś takiego powiedziałby Jan Kowalski przysłowiowy do Niesiołowskiego od razu aresztowanoby go zbadano pod kątem psychiki a tu nic. Zamknięcie kościoła jest drastycznym posunięciem ale jak widać koniecznym taki prysznic zimnej wody na niektóre osoby. A z drugiej strony jaki problem, żeby ci wierni którym nie podoba się nowy ksiądz szli do innego kościoła

  33. Katarzyna
    16 kwietnia o godz. 10:39
    Jak ubiera się ksiądz Lemański to akurat jest najmniej ważne w tym sporze, jak się nie ma do czego przyczepić to czepia się choćby do stroju, ale jak już jesteśmy przy wdziankach kleru to Himalajami kabotyństwa są kreacje biskupów, kardynałów i całej tej rzeszy religijnych samozwańców – prawosławnych czy katolickich, żeby nie było, że zaś atak na kościół nasz powszechny. Kabaretowość tych szat dostrzegają nawet niektórzy katoliccy duchowni mówiąc, że wyglądają w nich jak pajace. Co do żydowskiej kipy to, przepraszam bardzo ale jakiej narodowości jest wasz Jezus i Maryja i cała ta wasza, pełna hipokryzji religia? Jaka nacja wymyśliła tego Boga? I ostatnia uwaga; jakiż trzeba mieć tupet i jaki ogrom niewiedzy by twierdzić, że KK jest depozytariuszem sukcesji proroka z Galilei znając jego (KK) krwawą historię. Zresztą co tam historia, współczesność KK też daje dowody na tę jego (KK) lipę.
    Z jednym się z Panią zgadzam, mianowicie nie rozumiem dlaczego ks. Lemański upiera się w swojej przynależności do KK? Jest tyle wyznań protestanckich, prostszych i ludzkich, gdzie kapłani mają rodziny, zmierzają się z wszystkimi tymi problemami, które mają ludzie z rodzinami, dorastającymi dziećmi, szwagrami etc. I powołujących się na Dekalog biblijny, ten z Księgi Powtórzonego Prawa i Księgi Wyjścia, a nie ten niepełny, podrasowany z Katechizmu. Niestety także i w ich przypadku Dekalog biblijny sobie a życie sobie. Również w średniowieczu protestanci, wzorem swych sukcesorów Chrystusa z KK zbierali chrust na podpałkę. Albo z biblią w ręku mordowali Indian, czy kupowali niewolników, czy też najeżdżali na inne kraje, na Irak choćby. Koń jaki jest każdy widzi. O prawosławiu, siostrzanej katolicyzmowi religii – równie przekonanej co KK o swoim boskim namaszczeniu – i najbardziej sobie wrogiej nie wspomnę.
    Alleluja siostry i bracia w Chrystusie.

  34. Co do samego Lemańskiego to dlaczego podobnie jak Obirek i inni nie zrzuci sutanny czyżby obawiał się, że będzie miał mniejszy autorytet a może dlatego, że nie poradziłby sobie w normalnym życiu bez sutanny.

  35. breslauer
    16 kwietnia o godz. 12:02

    Luter chyba działał w XVI wieku a nie w średniowieczu a może się mylę

  36. Kto na tym wszystkim zaś zyska? Polska. Im więcej takicy szopek KK urzadza, tym więcej ludzi poważnie zastanowi się nad rolą kościoła w ich życiu i zagłosuje nogami. Mniej oficjalnego poparcia dla tej sekty = mniej pieniędzy zmarnowanych na katechetów i święcenie studzienek kanalizacyjnych.

    Polskiego kościoła nie trzeba atakować, on sam szkodzi sobie wystarczająco skutecznie. Nic, tylko usiąść i czekać.

  37. A ja sie wylamie i stwierdze, ze zgadzam sie z Kontestatorem i Katarzyna. Kosciol katolicki jest instytucja, troche tak, jak korporacja lub partia polityczna. Obowiazuja w nim pewne reguly gry, pewna hierarchia posluszenstwa i pewne zasady postepowania, i albo sie czlowiek z nimi zgadza, albo próbuje je zmienic oficjalnymi, akceptowanymi metodami, albo sie z tej instytucji wypisuje, proste. A ja nie rozumiem, do czego ksiadz Lemanski chce doprowadzic swoimi metodami.

    Przeciez, jezeli np. pracuje dla Coca Coli, to nie moge zorganizowac oficjalnego sympozjum pod patronatem mojej firmy, na którym bede wychwalac zalety napojów Pepsi. Tak samo, jezeli jestem czlonkiem np. Dolnopodkarpackiej Partii Komunistycznej, to nie moge isc na demonstracje z oficjalnym sztandarem partii wykrzykujac hasla w stylu „Precz z darmozjadami na socjalu” czy „Niech zyje Ayn Rand”. Moge sie spodziewac, ze zostane z hukiem wyrzucona. Ksiadz Lemanski, zamiast zajac sie reformatorska praca od podstaw i budowaniem koalicji na rzecz zmian w kosciele, oglosil sie samotnym bohaterem i poszedl na konfrontacje z calym swiatem. To sie musialo tak skonczyc.

    Osobiscie uwazam, ze ks Lemanski ma moralnie racjie i kibicuje jego dzialaniom, nawet jako ateistka. Ale zgadzam sie z Prowincjuszem, ze poszedl zla droga. Powinien zmienic kosciól, np. na ewangelicki, albo sie w ogóle wypisac i kontynuowac pozyteczna dzialanosc jako osoba swiecka. Albo zrobic schizme i stworzyc nowa sekte.

  38. Ale jaja (wielkanocne)!
    Abp Hoser robi dobra robote – po jaka cholere te wszystkie ateistyczne kolka?!
    Rzecz sie szczesliwie finalizuje. Oj, zmienia sie swiat, zmienia, zmieniaja sie ludzie i poczucie humoru …. a ma ten abp Hoser, nieprawdaz?
    Ksieze Lemanski, jest tyle innych pieknych zajec na tym swiecie poza ta instytucja o charakterze camorry

  39. W Polsce nawet „ateiści” mają coś z głowami; np. Naels, troszczy się o klechę – i mu kibicuje(!!!???), ale też staje po stronie instytucjonalnego kościoła.
    Tworki!

  40. To byl 14 lub 15 wiek we Francji.
    W jednej prowincji Arcybiskup zawiesił wykonywanie wszystkich czynności kościelnych z jakiegoś powodu – szczegółów nie pamietam.
    Zakazane było na przykład chowanie zmarłych a przecież tylko
    KK miał prawo do „”opieki nad cmentarzami”
    Zmarłych wyrzucano do rowów , na polany leśne i t p.
    Trwało to ponad rok a zwłoki były rozszarpywane przez zwierzęta.
    Zakaz odwołano po wpłaceniu kwot przez Biskupa wyznaczonych.
    Ktoś mógłby sprawdzić czy podaję wiarygodne informacje.
    Tak sobie myślę jak daleko panu Abp Hoserowi do podobnych
    ”dekretów” czy rozporządzeń umacniających jego władzę.
    uklony

  41. @Saurom, godz. 12:04. Luter działał w wieku XVI, w 1517 r ogłosił swoje słynne tezy. Pozdrawiam

  42. W ciekawej dosyć biografii księdza Tischnera autorstwa Wojciecha Bonowicza jest dużo mówiący w kontekście bulwersującej wielu decyzji fragment kiedy wykładowca Tischner na głosy młodych studentów ,przyszłych księży :
    „…że wiele rzeczy w Kościele ich denerwuje i oni sporo rzeczy by w nim zmienili…”
    Ksiądz Tischner odpowiedział,że muszą sobie wybić z głowy to, że Kościół jest demokratyczną instytucją i jeżeli nie zaakceptują takiego faktu, to muszą się przygotować na to,że mogą nieźle oberwać po …plecach.
    Nie wiem ,czy Tischner kierował tego typu teksty do alumna Lemańskiego, ale sam poszkodowany jest na tyle inteligentny, że wiedział ,że demokrację można kojarzyć z wieloma podmiotami, ale nie z katolickim Kościołem.
    Zresztą ustrojem politycznym Watykanu któremu jakby nie było podlegają Hoser, Lemański, Oko jest monarchia teokratyczna i nawet średnio rozgarnięty Rumun wie, z czym może się kojarzyć tego typu model ustrojowy.
    A zdziwienie niektórych decyzją Hosera świadczy o wielu rzeczach, ale szczegółów moich odczuć chwilowo nie będę ujawniał.

  43. Brzydki ten kościół w Jasienicy, jak większość kościołów zbudowanych ostatnio w Polsce. A w omawianym przypadku księdza Lemańskiego przegrał Kościół i parafianie, a wygrała telewizja, bo ma co pokazywać i komentować.

  44. Z reportażu TVP Info , który na żywo nadawano o godz. 17:30 warto odnotować zdanie jednej z parafianek (nawiasem mówiąc nie sympatyzującej z ks. Lemańskim): my chcemy księdza, o b o j ę t n i e j a k i e g o ( podkr. moje), ale ważne żeby był. Oto parafianka, która jest solą polskiego KK, nieważne, co sobą ksiądz reprezentuje, ważne, żeby był. Na takich wiernych, ale biernych opiera się moc biskupów. Nie będą im w kaszę dmuchać jacyś parafianie – choć są w większości – przekonani, że trzeba ich traktować jak partnerów, a nie mierzwę, na której biskupi hodują potegę swojej władzy. Gdyby abp. Hozer im ustąpił, stworzyłby precedens, za którym poszliby inni wierni niezadowoleni ze swoich duszpasterzy. Zresztą nie tylko w Archidiecezji Warszawskiej. I dlatego zbuntowani parafianie z Jasienicy już są przegrani, bo Hoser po prostu nie może pozwolić sobie na niesubordynację jakiejkolwiek owieczki, choćby racja w 100% była po jej stronie. Ich jutrzejsza eskapada pod biskupi pałac zakończy się całkowitą klapą. Inna rzecz, że ja im oczywiście kibicuję.

  45. Prawdopodobnie według niektórych abp. Hoser powinien podjąć decyzję w sprawie Ks. Lemańskiego po wnikliwej analizie wyników parafialnego audiotele, albo innej teletomboli.
    Inni wysuną propozycję sondażu na reprezentatywnej grupie respondentów który określi czy zamknięcie Kościoła było uzasadnione.
    Oczywiście pracownie sondażowe ( aby uniknąć wszelkich niedomówień) również będą wybrane losowo .
    Losowanie będzie przeprowadzał redaktor Makowski w obecności 3 świadków.

    A poza tym lubię księdza Lemańskiego i bardzo mu współczuję.
    Współczuje również jego parafianom.
    Szczerze.

  46. wszystko rozumiem. Ale komu potrzebne info na temat zamknięcia kruchty w jakimś pipidole? Skandal to to, że w tym cyrku udział zaliczyła nasza apolityczna policja państwowa. Może ci sekciarze są tak groźni i trzeba ich izolować od reszty zdrowego społeczeństwa? Tak to odczytuję.

  47. A tak przy okazji.
    Pytanie na które Redaktor z pewnością zna odpowiedź.
    Do jakiej parafii przeniesiono obecnie niejakiego Schetynę?
    On również nieco wybiegał przed szereg. Linia programowa macierzystej organizacji partyjnej nie przewidywała zbyt dużego odchylenia od pionu, szef również miał nieco inne zdanie na temat …na przykład działalności wrocławskiej parafii i pomimo tego, że Schetyna miał spore rzesze wiernych paraf… członków macierzystej organizacji to musiał podkulić ogon i…
    Mówią, że niektórzy byli naprawdę blisko płaczu
    Niestety nie było przeproś…Parafii co prawda nie zamknięto, ale…

  48. niech Hoser pokarze papier ile wpłacił na budowę tego kościoła.zbudowali Wierni-są gospodarzami.

  49. „…Kto jest zwycięzcą bitwy, jaką urządzili między sobą proboszcz parafii, znany duszpasterz ks. Wojciech Lemański, i jego przełożony abp Henryk Hoser?…”

    Panie – o jakiej bitwie Pan piszesz !?? Lemanski dostal kopa i jest na aucie bez bitwy ! Teraz Franciszek wysle go na kursy doksztalcajace np. programista albo kierowca autobusu i schluss 😉 !

  50. Biskup do pustelni,wierni do palacu,kosciol dla biednych na mieszkania!

  51. A ja jako stały czytelnik od ponad 30 lat Polityki uzurpuje sobie prawa do wyboru redaktora naczelnego tygodnika.To właściwie dzięki mnie i tysiącom innych na rynku prasowym funkcjonuje pismo prowadzone obecnie przez Redaktora Baczyńskiego.
    Doszedłem do wniosku, że ostatnimi czasy tytuł jakby nieco rozwodnił swoją markę.
    Jak dla mnie i myślę, że dla wielu innych Wojewódzki Kuba byłby odpowiednią osobą na stanowisku naczelnego.Jest popularny, elokwentny, wie co powiedzieć w każdej sytuacji, dużo udziela się również w innych mediach. Ma żywy i spontaniczny kontakt z odbiorcami swoich tez.
    Szwagier z kolei twierdzi, ze tylko i wyłącznie Justyna Sobolewska daje gwarancję…
    Ma prezencję, nazwisko, bywa na salonach…wystawowych, a jej gust literacki w zupełności zaspokaja wymagania poznawcze szwagra.
    Moje zresztą również.
    Ciekawe jak się odniesie do moich sugestii Redaktor Baczyński

  52. Tanaka 16 kwietnia o godz. 7:18
    „Oczywiście, że za komuny komuna kościołów nie zamykała. Bywało natomiast, że starała się utrudniać stawianie nowych. Z bardzo słabym skutkiem, bo robiła to bez przekonania.”
    Zawsze uważałem, że komuna była marnej jakości. Miała marne kadry, ot co. Nawet bydlaki strzelające do broniących krzyża rootników w Nowej Hucie robiły to bez przekonania. @Tanaka, primadonna opluwających „analityków” z blogów „Polityki” wie, co pisze. Marek Lasota i Ryszard Kapuściński też wiedzieli co opisywali jak publikowali swoje spostrzeżenia co do skutków pracy nad homo sovieticusem w Nowej Hucie. @Tanaka nie zna podstawowych danych o prostytucji, chorobach wenerycznych i alkoholizmie albo wręcz odwrotnie, nie tylko zna ale to był jego dom rodzinny! No i jak teraz nie ma bronić minionych osiągnięć mamusi i tatusia czy tatusiów?
    Nowohucką Arkę Pana budowano ile lat? 20? 30? Niecałe trzydzieści, prawda? Taka to była indolencja budowlana klechów.
    I dzięki komu w końcu powstała? Tfu, na psa urok, za parę dni katotaliban odprawi swoje gusła i ogłosi prymitywnym owieczkom właśnie tego gościa za tzw. „świętego”. Zaiste, tfu, na psa urok.

    Jeszcze tylko tego brakuje aby utopionego przez nas, bez przekonania ma się rozumieć ale za to w worku, ogłosili świętym…
    Każdy widzi, że obowiązki swoje bohaterowie blogowych @Tanak wykonywali bez przekonania… ku**a, jakbyśmy robili to z przekonaniem to żaden pier**lony kierowca nie miałby prawa swojego jeb**ego karku uratować i potem kłapać na prawo i lewo.

  53. Probowanie szukania w postawie biskupa odniesienia do Jezusa jest bledem logicznym. Co wspolnego ma niby polski katolicyzm z nauka chrzescijanska, czy z Jezusem??? Predzej dalby sie chyba polaczyc ogien z woda…

  54. Dzie, w Wielki Czwartek pod siedziba Kurii Warszawsko -Praskiej (ul Florianska 3) o godzinie 11:30 odbedzie sie zgromadzenie w obronie ks. Lemanskiego. Potrwa ono do godziny 2.

  55. Nikogo w Kościele nie trzymają na siłę . Jeżeli ks. Lemański czuje się źle, to w każdym momencie może zasilić szeregi innego kościoła chrześcijańskiego. Jednak wydaje się, że nie o to ks. Lemańskiemu chodzi. Proszę zwrócić uwagę, jak zachował się ks. Isakowicz-Zalewski, gdy otrzymał zakaz wypowiadania się do mediów – zamilkł. Reguła posłuszeństwa. Tymczasem ks. Lemański chce być na medialnym świeczniku. W tym sensie zgadzam się z felietonem zamieszczonym na http://www.pamflet.pl że tutaj występuje podwójne dno.

  56. Ksieza na Ksiezyc 🙂

    szturmem wziac Kurie jak na Majdanie

  57. Tytuł wpisu jest nieadekwatny: PRZEGRALI WSZYSCY – ?
    Tak można by powiedzieć gdyby zamknięto przedszkole, żłobek albo ośrodek zdrowia. Coś co jest użyteczne dla społeczeństwa. Zamknięcie kościoła jest wręcz pożyteczne – przybytek zajmujący się szczuciem i ogłupianiem (z definicji) nie może być pożyteczny. Ks. Lemański chciał przekierować ,,to” w stronę społecznie użyteczną – czyli nawoływał do pojednania na bazie porzucenia zafałszowanego ,,rygoryzmu moralnego” został usunięty. Przypomnę,że jego oponentem jest pan który sprowadził i rozreklamował czarownika z Afryki jako panaceum na braki naszej służby zdrowia.

  58. Niektórzy znają tylko historię głoszona przez prawicowych oszołomów. Np. zza kałuży,
    zna tylko kilka przypadków, gdzie dochodziło do gnębienia klechów, a nawet jednego zamordowano i na tej podstawie twierdzi, ze komuna gnębiła kościół en masse.
    A faktycznie w latach 1975 – 1990. wybudowano w Polsce 1500 kościołów. Jakieś, powiedzmy 150. to mogli jakoś przeoczyć, ale nie 1500.To wszystko w czasach kiedy materiały budowlane były reglamentowane – ciekawe jak te klechy, te materiały zdobywały?
    Prędzej klecha dostawał przydział niż zwykły śmiertelnik.
    A temu amerykańskiemu mądrali, polecam zainteresowanie się historią USA, to dowie się, że ci demokraci z krwi i kości, zastrzelili, używając policji, więcej strajkujących robotników niż te straszliwe polskie komuchy.
    W czasie trwania tej wspaniałej, amerykańskiej demokracji.

  59. Przegrał pan bóg.

  60. Po wysłuchaniu:

    http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,103085,15814994,Paradowska__Abp_Hoser_rowniez_ma_troche_racji__Konflikt.html#BoxWiadTxt

    myślę, że co niektórzy wykrzykną:

    Na pohybel z …Paradowską!

    Naród ci u nas bitny i do utarczek skory.

  61. sugadaddy
    17 kwietnia o godz. 12:18

    Niektórzy, większość, nie znają historii w ogóle. Ani takie, ani śmakiej. Każdy zna jedną datę: 1410 – „wielkiego zwycięstwa”. I starczy. A w tym kontekście znaczy to – sraczy.
    Za utopionego w Wiśle księdza Popiełuszkę, komuna przepraszała na klęcząco, na leżąco, bez torturowania i na torturach, w majtkach i na goło. Z głową posypaną popiołem, solą i z koroną cierniową.

    Żeby usłyszeć jedno ciche „przepraszam” od klechy, trzeba dziś amerykańskiego sądu, który wymusi przeproszenie kosztujące klechów 2 miliardy dolarów, za tysiące zgwałconych przez klechy dzieci. Czy klechy będą przepraszać bez wymuszenia, to się dopiero okaże. I dopiero okaże się, czy klechy przepraszają za coś konkretnie i kogoś konkretnie, czy tylko po przyciśnięciu popiskują jak żaba – przed siebie.

  62. Franciszek, papiez, mowi jak abp Hoser nt posluszenstwa hierarchicznego w Kosciele.
    Ta demonstracja warszawska jest bez sensu.

  63. „Każdy zna jedną datę: 1410 – „wielkiego zwycięstwa”. I starczy.”
    Hi, hi, hi. Czyżby spadkobierca „Grunwaldu” ujawnił się nam na blogu „Polityki”? Nie wierzę swoim oczom!

    „Niektórzy, większość, nie znają historii w ogóle.”
    Bo to som same tempole. Rozumisz @Tanaka? Tempole! Jak une za Matuszki Komuny kcieli do takiego wielkiego domu z ksionrzkami wnijść i o ty histori poczytać to tam siedział bajec ze szpikulcem i tylko warczał „nielzja!”. I won bo sabaką poszczuję!

    Za mojego życia kościelny indeks to była zamierzchła historia. A prohibity to był twój ukochany krasnoarmiejec przebrany w sukieneczkę nadgorliwej pezetpeerowskiej koorwy, której się w kurzym móżdżku ubzdurało, że jej powołaniem jest pomaganie twojej @Tanaka partii ciemniaków w decydowaniu, z której książki było mi wolno o 1410-tym roku się uczyć.

    Moja matka a potem ja musieliśmy zapłacić z własnej kieszeni za to „dobre wykształcenie” które swoim wiernym funkcjonariuszom zapewniała ubecka Polsza. Kształcenie przyszłych lufcikowych w „Politykach” na Harvardach i Princetonach tak, aby potem wiedzieli jak szeroko lufcik z właściwą wiedzą historyczną chłopstwu uchylić to też pewnie katotalibański wymysł, prawda @Tanaka?

    To twoje ciemniaki z Gomułką na czele używały zmanipulowanej wersji historii 1410-go do uzasadnienia swojego tytułu do władzy w Polsce. Judzeniem Krzyżakami ubijały dwa ptaki jednym kamieniem. Po pierwsze (ale takim ciemniackim półgębkiem, tak było sprytniej!) wskazywały, że „Krzyżak” to katolik, więc robiły twoje gomułkowskie ciemniaki Kościołowi koło pióra.
    A po drugie wciskały, że „NRF to Krzyżacy” i tym straszeniem chciały wkraść się w łaski Polaków udając „swojego”. Jedyną znaną ciemniakom metodą szantażu, czyli jak się zaraz nie ułożysz i nie dasz się nam wyj**ać to przyjdzie „Krzyżak” i nie tylko cię wyj**ie ale jeszcze zastrzeli.

    „komuna przepraszała na klęcząco, na leżąco, bez torturowania i na torturach, w majtkach i na goło. Z głową posypaną popiołem, solą i z koroną cierniową.”
    Och, czy ty @Tanaka myślisz, że tego nie widać? Że nie widać tych waszych ubeckich żalów, tej szubrawej wściekłości bandytów, którym nie udało się dokończyć dzieła? Doskonale widać, zapewniam cię. Dzisiaj musicie się nieco przebierać, używać innych sposobów i kanalizować swoją miłość bliźniego na innych frontach. Bezpardonowa walka byłej ubecji z Kościołem jest waszym sposobem na pozostałą wam resztkę życia.
    Wy nie znikliście, nie wymarliście jeszcze. Tłuste emeryturki zapewniają szubrawcom czas i możliwość na plucie do woli po blogach jakże opiniotfurczej, postkomuszej „Polityki”. Nikt przy zdrowych zmysłach nie oczekuje „przepraszam” od ludzi honoru.

    „trzeba dziś amerykańskiego sądu, który wymusi przeproszenie kosztujące klechów 2 miliardy dolarów”
    Tak jak myślałem, niedouczony ciemniak chwycił brzytwę i zaraz sam się pociął. Tylko 2 miliardy? Za „tysiące zgwałconych przez klechy dzieci”? Coś ten twój amerykański sąd nie za bardzo się przejął cierpieniem „zgwałconych tysięcy dzieci”. Ile zatem policzyli klechom od sztuki? Zakładając (najlepiej dla ciebie @Tanaka, czyli tylko 1 tysiąc) wypadłoby zaledwie po 2 miliony na łebka. Porównajmy to sobie z przyznaniem 28 miliardów dla pani Betty Bullock za palenie papierosków. Umiesz @Tanaka podzielić sobie 28 miliardów przez 2 miliony? Wygląda na to, że ten niewątpliwie zawsze sprawiedliwy „amerykański sąd” wycenił cierpienia zaciągania się papieroskiem 14 tysięcy razy wyżej od cierpień bycia gwałconym przez klechę.
    Oy, way, aś, co to sie panie dzieje w ty Hameryce, prawda @Tanaka?

  64. sugadaddy 17 kwietnia o godz. 12:18
    „ci demokraci z krwi i kości, zastrzelili, używając policji, więcej strajkujących robotników niż te straszliwe polskie komuchy.”
    Co dziwnego w tym, że w rodzinie z tuzinem dzieci rodzice rozdzielili więcej klapsów niż rodzice jedynaka czy bliźniaków?

  65. bardzo proszę ateistów o przejście na stronę internetową W.LENINA. wierzcie sobie w co chcecie ale nie obrażajcie innych a zajmijcie się waszymi sprawami,

  66. @zza kałuży. Marna ta literatura w Twoim wydaniu. Radzę przekroczyć kałużę i wejść do rynsztoka. I bukiet zapachów bogatszy, i konsystencja mazi lepka, co sprawia, że solidniej przylgnie do ciała; no, bo woda z kałuży zaraz spłynie. Spróbuj, poczujesz się jeszcze lepiej.

  67. Prowincjusz 17 kwietnia o godz. 21:34
    „@zza kałuży. Marna ta literatura w Twoim wydaniu. Radzę przekroczyć kałużę i wejść do rynsztoka.”
    Próbowałem, ale Hartman mnie zbanował a Szostkiewicz cenzuruje.